GroenLinks Schiedam is altijd blij met mooie bewonersinitiatieven. Zo hebben de Vrienden van Zwembad Zuid ideeën voor een multifunctioneel sportcentrum. Om dit tot een mooi resultaat te brengen is het belangrijk dat deze plannen aansluiten bij een bredere vraag.

Fractievoorzitter René Karens vertelt wat hij ziet gebeuren en geeft suggesties voor het voorkomen van knelpunten.

Tijdens het Stadserf van 14 mei j.l. presenteerden de Vrienden van Zwembad Zuid hun bewonersinitiatief om van het huidige Zwembad Zuid een multifunctioneel sportcentrum te maken. Het zwembad zou 9 jaar geleden gesloten worden, maar werd toen na een bewonersinitiatief nog 10 jaar opengehouden dankzij extra geld van de gemeente.

Het doel van de initiatiefnemers is om Zwembad Zuid om te vormen tot een multifunctioneel sport- en ontmoetingscentrum. Naast een plek in de buurt om te zwemmen en sporten zou dit in hun ogen helpen om eenzaamheid te bestrijden en verbinding te brengen. Mari Dingenhouts vertelde dat dit plan samen met bewoners, instellingen en ondernemers in de haven tot stand is gekomen. Hoe dat centrum eruit moet zien en hoe dit betaald moet worden weten de Vrienden nog niet. Dat moet nog verder worden uitgewerkt.

Tijdens het Stadserf heb ik aangegeven blij te zijn met dit initiatief. GroenLinks moedigt aan dat bewoners zelf ideeën inbrengen, uitwerken en uitvoeren. De gemeente moet daar de ruimte voor geven en waar nodig ondersteuning bieden. Dat gebeurt gelukkig ook: de wethouder heeft toegezegd inhoudelijke ondersteuning en geld te willen vrijmaken om het uitwerken van dit plan te ondersteunen. Tot zover goed nieuws dus!

Tot zover, want een voor iedereen bevredigende afloop is nog lang niet zeker. Dit komt volgens mij door 3 zaken: verschil in inzicht over wat het probleem is, welke oplossingen daarbij passen en verschil in verwachting over het vervolg.

Wat heeft Schiedam de komende jaren aan sportaccommodaties nodig? Voor de initiatiefnemers lijkt het omvormen van Zwembad Zuid tot multifunctioneel sportcentrum bij voorbaat dé oplossing voor verschillende problemen. Maar voor de gemeente lijkt het omvormen van Zwembad Zuid slechts één van de mogelijke oplossingen bij deze vraag. Op de vraag aan Mari of de initiatiefnemers zich ook willen inzetten voor andere oplossingen, als zou blijken dat die voor de stad als geheel beter zijn, kreeg ik helaas niet echt een antwoord.

Dat leidt ertoe dat de initiatiefnemers ook andere verwachtingen bij het vervolg hebben dan de gemeente. De initiatiefnemers willen nu zo snel mogelijk samen met de gemeente aan de slag om het idee uit te werken en uit te voeren. Kort gezegd: “hier is ons idee, nu gaan we het samen uitwerken”. Over de financiering is nog niet nagedacht, terwijl dit toch een belangrijk uitgangspunt is bij het opstellen van een plan. Het is goed om de verwachte baten voor ogen te hebben, maar wat zijn hiervan de kosten? En hoe wordt dit gefinancierd? Deze vragen blijven nog onbeantwoord. Het is niet letterlijk zo uitgesproken, maar ik verwacht dat de initiatiefnemers hiervoor vooral naar de gemeente kijken.

Maar de wethouder heeft iets anders beloofd, namelijk: de ondersteuning aan de initiatiefnemers om het plan zelf verder uit te werken. De gemeenteraad zal over een half jaar besluiten over het bredere sportaccommodatiebeleid in Schiedam. Die vraag gaat niet alleen over Zwembad Zuid, maar over alle zwem- en sportaccommodaties in de gemeente. Dit geldt dus ook voor het budget dat hiervoor beschikbaar is.
Tenzij de initiatiefnemers naast een plan ook financiering weten te organiseren door bijvoorbeeld bedrijven, bewoners en andere organisaties, zal de gemeenteraad niet een simpel ja of nee tegen dit plan kunnen zeggen zonder deze bredere vraag eerst te beantwoorden.

Hoe nu verder? Ik zou de initiatiefnemers willen oproepen om gebruik te maken van het aanbod voor geld en mensen om hun idee verder uit te werken. Zorg dat er een ambitieus, realistisch en betaalbaar plan ligt. Een plan dat niet alleen voor Zuid, West of Oost is, maar voor de hele stad. Een plan dat rekening houdt met die bredere vraag die de gemeenteraad moet gaan beantwoorden. Zorg dat dit plan er ligt zodra de gemeenteraad eind dit jaar met deze vraag aan de slag gaat. Is dan zeker dat het plan helemaal werkelijkheid wordt? Nee, maar die kans wordt dan wel een stuk groter. Ik zou het geweldig vinden als dit bewonersinitiatief op deze manier tot een goed besluit van de gemeenteraad leidt!