Jan den Volder, historicus, verbonden aan de KU Leuven en actief in de gemeenschap van Sant’Egidio, een organisatie die zich onder andere inzet voor vluchtelingen en nieuwkomers, vindt van wel. “We zien het alle dagen, en terecht, het is met z’n allen pompen of verzuipen. De samenleving die ieders welzijn beoogt, laat daarbij de grootste zorg uitgaan naar de meest kwetsbare bevolkingsgroepen, ouderen, zieken, bewoners van instellingen en diverse voorzieningen”, aldus Den Volder. “Er is een heel kwetsbare groep, die altijd buiten beeld blijft. Omdat ze per definitie niet in de statistieken voorkomen: mensen die zonder geldige verblijfspapieren op ons grondbied verblijven”..

Ook voor statusloze vluchtelingen in Schiedam zijn flink wat voorzieningen niet beschikbaar. Ze hebben geen recht op werk, een uitkering of een ziektekostenvoorziening. Bij Coronasymptomen kunnen zij niet eenvoudig contact met de dokter opnemen, want wie gaat het consult en de mogelijke vervolgbehandeling betalen? Kortom, een aantal gezinnen in Schiedam is in dit corona-tijdperk volstrekt afhankelijk van steun vanuit vrijwilligers en kerkelijke instellingen. Isolement en eenzaamheid zijn het gevolg, met weinig perspectief hieruit te komen.

De Schiedamse vrijwilligersorganisaties Meredia en de Manifestgroep hebben de situatie van deze statusloze vluchtelingen in Schiedam onder de aandacht gebracht van de burgemeester. Zij willen met hem bespreken hoe de gemeente Schiedam deze mensen ondersteuning kan bieden.

Het probleem speelt niet alleen in Schiedam, maar in heel Nederland. Het afdelingsbestuur van GroenLinks Schiedam gaat daarom contact opnemen met het landelijk GroenLinks bestuur en de 2e Kamerfractie om aan te kaarten dat – ten tijde van de Coronacrisis – statusloze vluchtelingen tijdelijk een verblijfsvergunning zouden moeten krijgen, zodat ook zij gebruik kunnen maken van voorzieningen en ondersteuningsmaatregelen.

Klik hier voor het artikel van Jan den Volder.