De jaarwisseling moet een feest zijn voor iedereen. Daarom hebben GroenLinks en Progressief Schiedam de burgemeester gevraagd vuurwerkzones in te stellen bij de komende jaarwisseling. Op ons verzoek werd dit belangrijke onderwerp dan ook besproken tijdens de commissievergadering van gisteravond. En, een hoop andere fracties zijn het met ons eens! Oud & Nieuw moet een feest zijn voor alle Schiedammers, mens en dier.

Helaas is dat momenteel niet het geval. Afgelopen jaar kwamen er bijna 300 Schiedamse meldingen binnen op het meldpunt vuurwerkoverlast. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat 68% van de respondenten graag een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen ziet, zoals ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert. Ook blijkt dat er draagvlak onder kiezers van vrijwel alle partijen voor een verbod is.

Het is dus tijd dat Schiedam een volgende stap neemt. De Schiedammer waardeert namelijk enorm dat de gemeente zich zo proactief opstelt met betrekking tot de jaarwisseling. Niet wachten op landelijke actie, maar zelf aan de slag.

In tegenstelling tot wat vorig jaar het geval was zien wij graag dat de gemeente in principe vuurwerkvrij gemaakt wordt. Daarin kunnen dan, na overleg in de wijk, vuurwerkzones aangewezen worden waarin wel vuurwerk afgestoken mag worden, op plekken waar het veilig en wenselijk is.

Zo kan iedereen zelf kiezen op welke manier ze er een feest van maken. Vuurwerkliefhebbers met elkaar op aangewezen veilige plekken en huisdieren en hun baasjes overlastvrij onder het genot van een oliebol.