Nieuws van René Karens

Democratie in crisis: waarom ‘boze bewoners en bange politici’ vertrouwen, controle en openheid nodig hebben

Gele hesjes, populistische partijen, bedreigingen aan het adres van politici, politieke schandalen en wederzijds wantrouwen: de politieke democratie is in crisis. Wat is er in vredesnaam aan de hand in onze democratie? Zonder op inhoudelijke onderwerpen en standpunten in te gaan wil ik het eens hebben over de manier waarop ons politieke democratische proces functioneert. En laat ik eerlijk zijn: ik heb dé oplossing ook nog niet. Laat dit daarom een oproep zijn om die samen te bedenken.

Racisme doet zijn intrede in de Schiedamse Raad

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdag diende de fractie van Lokaal Onafhankelijk Schiedam (LOS) een motie in die het college oproept om voortaan geen urgentie meer te verlenen aan statushouders die in Schiedam worden gehuisvest. Volgens LOS zou het 'niet eerlijk' zijn dat statushouders voorrang krijgen op, zoals zij het online noemen, 'onze eigen Schiedammers' die op een sociale huurwoning wachten. Vluchtelingen zouden dan maar in leegstaande bedrijfspanden opgehokt moeten worden in plaats van net als andere urgente woningzoekers behandeld te worden. Statushouders zijn dus voor LOS minderwaardig aan andere groepen urgente woningzoekers. Dat is onderscheid maken op basis van afkomst. En dat is gewoon racisme. Vrijwel alle partijen reageerden afkeurend tijdens de vergadering. Ik ben geschrokken van deze schaamteloze xenofobische en racistische symboolpolitiek. Dit past in een bredere trend van vreemdelingenhaat (xenofobie) en racisme. Dat die nu zijn intrede doet in de Schiedamse Raad is triest. Dit moeten we niet willen. Dit moeten we benoemen en in het debat bestrijden.

Debat over vrij reizen minima is politiek op z'n lelijkst

GroenLinks-fractievoorzitter René Karens

Dinsdag 25 september vergaderde de gemeenteraad. De agenda stond vol met inhoudelijk belangrijke onderwerpen: de ontwikkeling van de 's Gravelandsepolder, de manier waarop Schiedam veiligheidsbeleid maakt en bijstelt, de financiële voortgang van de begroting, de ontwikkelingen in de ondersteuning van werkzoekenden en de bestrijding van armoede via Stroomopwaarts. En dankzij Sandra een vraag over waardebepaling van huizen met zonnepanelen voor de OZB. Allemaal belangrijke onderwerpen die veel Schiedammers raken. Toch was vooraf al duidelijk dat bijna alle tijd en aandacht uit zou gaan naar één ander onderwerp: het vrij reizen voor minima.

Herplant bomen langs de A4: tel mee met René

René Karens

Zijn de 4000 bomen nou wel of niet herplant? Al jaren woedt die discussie over de bomen die gekapt zijn bij de aanleg van de A4. Op zaterdagmiddag 24 februari organiseert GroenLinks Schiedam een fietsexcursie naar het herplantingsgebied. Lijsttrekker René Karens nodigt Schiedam uit om mee te fietsen en te kijken hoe het staat met de herplant.