Nieuws van René Karens

Jouw grond/Mijn Grond: erfpacht en grondbeleid Schiedam uitgelegd

De afgelopen weken werd in de Gemeenteraad het onderwerp ‘Kadernota Grond en Beperking Terugval Erfpachtinkomsten’ behandeld. Dat klinkt als een mond vol, en dat was het ook! Voor fractievoorzitter René Karens was het een van de meest ingewikkelde onderwerpen die hij de afgelopen jaren behandelde. Maar tegelijkertijd ook een van de belangrijkste voor heel Schiedam. Want het grondbeleid van de gemeente raakt ons allemaal bijna elke dag. Reden genoeg dus om terug te blikken en uit te leggen wat er in de Raad werd behandeld.

GroenLinks Schiedam steunt oproep opvang vluchtelingenkinderen

In de Gemeenteraad wordt vanavond mede door GroenLinks een motie ingediend die het College oproept om zich aan te sluiten bij andere Nederlandse gemeenten die een bijdrage willen leveren aan de opvang van vluchtelingenkinderen zonder ouders. Deze motie volgt op een oproep van Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children aan de vier grote gemeenten in ons land. Ze vragen hen om 500 kwetsbare vluchtelingenkinderen zonder ouders een veilige plek in Nederland te bieden.

Stroomopwaarts doet zijn naam eer aan

Stroomopwaarts is sinds 2015 de organisatie die voor de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis mensen begeleidt naar werk, bijvoorbeeld vanuit een bijstandsuitkering of als mensen een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Via dit ‘participatiebedrijf’ wordt een groot deel van ons gemeentelijk budget besteed om mensen te helpen, met een uitkering of met begeleiding. Daarvoor krijgen we eigenlijk niet genoeg geld van het Rijk. Het Rijk heeft namelijk in 2015 besloten dat gemeenten deze taak over moesten nemen, maar dan wel met een stuk minder budget dan het Rijk ervoor nodig had. Het is dus belangrijk dat Stroomopwaarts zijn werk zo goed mogelijk doet. Tegelijkertijd is niemand is voor zijn lol ‘klant’ bij Stroomopwaarts. De manier waarop zij worden benaderd en geholpen kan voor hen hele grote gevolgen hebben. Het kan het verschil betekenen tussen een uitkering of geen uitkering, tussen zinvol werk of niet. GroenLinks vindt het belangrijk dat mensen op een goede en menselijke manier zo goed mogelijk worden geholpen. De afgelopen maanden hebben onderzoekers van Bureau Berenschot Stroomopwaarts onder de loep genomen. Zij keken of de doelen die hiervoor in 2015 zijn bepaald, ook zijn gehaald.

"Wat zwart is moet zwart blijven"??

“Wat zwart is, moet zwart blijven”

Geloof het of niet maar dit was een van de argumenten die woensdagavond te horen waren tijdens het debat over Zwarte Piet in de Aleidazaal. Het was tekenend voor het niveau van het debat. Een debat dat uiteindelijk toch wel iets van vooruitgang liet zien. Fractievoorzitter René Karens blikt terug én vooruit:

Iedereen thuis in Schiedam!

Begin 2020 zal de gemeenteraad beslissen over de nieuwe ‘woonvisie’ voor Schiedam. De fractie van GroenLinks Schiedam denkt graag samen met jou na over dit mooie en belangrijke thema.

Er zijn de komende jaren steeds meer woningen nodig, zeker in onze regio. Dat betekent dat alle gemeenten zoeken naar manieren om meer woningen te laten bouwen. En dat leidt tot best ingewikkelde vragen. Hoe wonen we in de toekomst? In flats of in huizen met een tuin? Waar is daar plek voor? Is dat betaalbaar? Hoe zit dat met duurzaamheid? En voor wie is er dan straks plek in Schiedam?

Keten met Emile – kennismaking met nieuwe directeur WoonPlus

Een kennismaking voor raadsleden met Emile Klep, de nieuwe directeur van woningcorporatie WoonPlus. In een bouwkeet in de nieuwe Wetenschappersbuurt. Samen met raadsleden van de meeste Schiedamse partijen was fractievoorzitter René Karens van de partij. Om kennis te maken natuurlijk. Maar ook om samen met WoonPlus en collega’s van andere partijen na te denken over wat dé belangrijkste thema’s zijn voor Schiedam zijn op het gebied van wonen.