In de kranten was te lezen dat de minister de snelheid op de A13 bij Overschie op 80 km/h houdt. Dat lijkt goed nieuws. Maar is dat ook zo?
De rechtbank Rotterdam deed op 21 november 2013 uitspraak over het besluit van de minister van I&M, de snelheid op de A13 bij Overschie te verhogen naar 100 km/h. De bezwaren daartegen werden gegrond verklaard. De minister verlaagde de snelheid weer naar 80 km/h maar ging in beroep. Op 29 oktober 2014 deed de Raad van State uitspraak in hoger beroep (ECLI:NL:RVS:2014:3877)
Het gaat over de uitleg van de Wet milieubeheer. De beheerder van de weg moet zorg dragen voor de naleving van de geluidproductieplafonds. In artikel 11.45 van de wet zijn de geluidproductieplafonds vermeerderd met 1,5 dB. De vraag is of die verhoging alleen tijdelijk mag of ook permanent, zoals de minister stelt. De minister kreeg gelijk: De Raad van State vindt, anders dan de rechtbank destijds, dat uit wettelijke bepalingen niet volgt dat de verhoging van de geluidproducties met 1,5 dB slechts tijdelijk mag zijn en niet het gevolg mag zijn van verhoging van de maximumsnelheid.
De minister zou de snelheid dus weer op 100 km/h kunnen brengen. Omdat niet zeker is dat de grenswaarden in 2015 niet zullen worden overschreden laat de minister het voorlopig op 80 km/h. Maar … als de A4 tussen Delft en Schiedam is opengesteld, zal de minister na nieuw onderzoek naar de luchtkwaliteit mogelijk alsnog de maximumsnelheid naar 100 km/h verhogen. En dat is ook het geval als de A4 tussen Delft en Schiedam niet op 1 januari 2015 zal worden geopend. Mijn prognose: als de verlengde A4 open is mag op de A4 en A13 (minstens) 100 km/h gereden worden. Is dat nou echt goed nieuws?
Wil Boonstra