De Trajectnota / MER A4 Delft-Schiedam heeft de afgelopen zes weken ter commentaar voorgelegen.

Naast de inspraakavonden van Rijkswaterstaat was er de GroenLinks voorlichtingsavond in Vlaardingen op 8 juni onder de titel “De Verkeerde Weg”. Op die avond kwamen de vele nadelen van de A4 Delft-Schiedam aan de orde.
Voor GroenLinks Schiedam is duidelijk dat de oplossing van mobiliteitsproblemen in onze regio niet gevonden kan worden in meer asfalt, maar in het zoeken naar échte alternatieven en het beïnvloeden van het mobiliteitsgedrag van mensen. De slordige één miljard euro’s die voor de A4-DS nodig zijn, kunnen veel beter besteed worden!

In onze inspraakreactie naar de minister (zie bijlage), heeft GroenLinks onder andere aangegeven:
Het is een verkeerde keuze om, zoals in deze studie, asfalt met asfalt te vergelijken. Kijk naar échte alternatieven, zoals investeren in openbaar vervoer.
De files in de regio zullen niet opgelost worden door de A4DS, iets wat Rijkswaterstaat zelf als aangeeft. Waarom kiezen voor een oplossing die geen oplossing is?
Schiedam krijgt wel de lasten en niet de lusten. In Schiedam wordt de verkeerssituatie slechter. Door het vervallen van de op/afrit naar de A20 West zal er meer verkeer over het locale wegennet rijden, wat meer vervuiling en gevaar oplevert.
De luchtkwaliteit in Groenoord nabij het Kethelplein en in Woudhoek noord-west neemt af doordat de gassen uit de landtunnel ongezuiverd de wijk in gedreven worden.
Natuur- en recreatieve waarden van Midden-Delfland worden geweld aangedaan en het stiltegebied wordt bedreigd.
Er zijn betere manieren om het sluipverkeer in Midden-Delfland tegen te gaan dan het aanleggen van een snelweg dwars door dat gebied.
 
GroenLinks Schiedam wijst de aanleg van de A4Delft-Schiedam dus af en raadt de minister aan te beslissen deze weg definitief niet aan te leggen, want kiezen voor de A4Delft-Schiedam is De Verkeerde Weg.