GroenLinks Schiedam heeft een zeven pagina’s tellende inspraakreactie op de plannen voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam gestuurd aan Minister Eurlings. Wij geven daarin forse kritiek op het voorliggende Ontwerp Tracé Besluit (OTB). Wij vinden dat Rijkswaterstaat (RWS) op minstens negentien punten zijn huiswerk over moet doen. Voor ons is duidelijk dat de minister maar één doel heeft: de weg moet in 2015 klaar zijn. Hij walst daarbij niet alleen het asfalt maar ook de belangen van de Schiedamse bevolking plat. Met de huidige plannen zullen de omwonenden van het tracé veel gezondheidsklachten gaan ondervinden als gevolg van fijnstof en lawaai. En verkeerstechnisch zal Schiedam er ook niet op vooruit gaan.
Ook al hebben wij in Schiedam een coalitieakkoord getekend waarin we aangeven vooral in te zetten op een goede inpassing van de weg, er is daarin ook bepaald dat we voor een positie kiezen waarin de belangen van de stad het beste gediend zullen worden. En die belangen worden het best gediend door de weg niet aan te leggen.
1. Wij roepen de minister op tot heroverwegen van de besluitvorming: niet nú kiezen voor deze A4DS, maar een integrale studie starten naar alle plannen om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren.
2. De variant met twee tunnelbuizen voor de oostelijke rijbaan moet alsnog worden uitgewerkt.
3. Wij vinden dat RWS alsnog een variant moet tekenen met een zodanige aansluiting van wegen dat de landtunnel van de A4DS in zijn geheel tot aan het Kethelplein door kan lopen.
4. Ontwerpsnelheid vastleggen op 80 i.p.v. 120 km/u.
5. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit is ten onrechte toegepast op dit OTB.
6. Wij vinden dat er z.s.m. berekeningen van de te verwachten luchtkwaliteit ter hoogte van Beethovenplein, Chopinplein en Griegplein moeten worden gemaakt.
7. Tegelijk met de eventuele aanleg van de weg zullen isolerende maatregelen genomen moeten worden bij alle woningen met een naar verwachting te hoog geluidsniveau.
8. Wij willen dat RWS alsnog de rekenmethode in dit OTB toetst aan de daadwerkelijk gemeten geluidsniveaus langs de A20.
9. RWS moet alsnog de gevolgen van de toename van het verkeer op het onderliggend wegennet onderzoeken op verkeersveiligheid, geluid en luchtkwaliteit.
10. Een passage onderlangs onderzoeken voor tram en langzaam verkeer t.h.v. de Brederoweg.
11. In het OTB dient het “dubbel grondgebruik” van het tunneldak nader uitgewerkt te worden.
12. Oplossingen voor veiligheidsrisico’s in de tunnel moeten worden opgenomen in het OTB.
13. Fietspad onder Kethelplein (noord – zuid verbinding) toevoegen.
14. Nader onderzoek naar tegengaan schade aan natuur in Midden-Delfland is nodig.
15. Meer aandacht nodig voor recreatie en woon-werkverkeer op de fiets in Midden-Delfland.
16. Wij willen RWS uitdagen nu plannen in het OTB op te nemen om het fietspad langs de A4DS bij de aanleg direct op te waarderen tot fietssnelweg met daarbij behorende voorzieningen.
17. Aan de stilte-eis in het Midden-Delflandgebied kan niet worden voldaan in de spits.
18. De effecten van nog te ontwikkelen geluidsabsorberende technieken zijn te weinig onderzocht en zullen mogelijk het beoogde doel niet halen.
19. Om tegemoet te komen aan de punten 15, 17 en 18 willen wij adviseren alsnog de vanuit lokaal initiatief tot stand gekomen “A4-met vaart” serieus als alternatief mee te nemen.
Diverse organisaties en ook veel burgers hebben kritische inspraakreacties ingestuurd: voor alle bezwaarmakers geldt dat wij niet geloven dat het een gelopen race is. We kunnen de weg nog altijd tegenhouden, want de plannen deugen niet!