Maandag 12 april vond de inspraakavond plaats over het Ontwerp Tracé Besluit voor de A4 Delft-Schiedam. Uiteraard heeft GroenLinks van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan Rijkswaterstaat én aan de tientallen betrokken Schiedammers aan te geven wat we van de plannen vinden. Helaas bleven de andere politieke partijen die avond stil.

Namens GroenLinks betoogde John Witjes uiteraard feitelijk tegen de aanleg van de weg te zijn ("de verkeerde oplossing voor een verkeerd probleem"), maar daarna ging hij ook in op het OTB zelf.
1. Die 330 meter opgeschoven tunnelmond is nergens voor nodig: verlaag de maximum snelheid naar 80 km/u en die verschuiving hoeft nog "maar" 220 meter te zijn, maak twee tunnelbuizen ipv één in noordelijke richting en sluit de A20 anders aan op de A4. Dan kan de tunnel doorlopen tot aan de Laan van Bol'Es.
2. RWS schermt met de afspraken in het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, maar dit OTB voldoet niet meer aan de voorwaarden voor opname in het NSL en daardoor is het NSL dus niet van toepassing. Met dit OTB wordt Groenoord een tweede "Overschie".
3. De geluidsberekeningen lijken voor "slechts" 240 Schiedamse woningen lawaaiproblemen op te leveren, maar vele duizenden mensen zullen vooral tijdens de spits aan zeer hoge geluidsbelastingen bloot staan: slecht voor de gezondheid. Vooral te danken aan die verschoven tunnelmond.
4. Het locale wegennet wordt veel zwaarder belast, bijvoorbeeld de Laan van Bol'Es. Maar ook de 's Gravelandseweg. Met alle gevaar voor de leefbaarheid langs die straten en de verkeersveiligheid van bijvoorbeeld fietsers.
5. De fietser is vergeten in de plannen: neem alsnog een noord-zuid verbinding op in de plannen voor het Kethelplein en onderzoek de mogelijkheid dat de trampassage op de Brederoweg onder de landtunnel door gaat ipv op 7,5 meter hoogte er overheen.

GroenLinks Schiedam zal een uitgebreide schriftelijke reactie op de plannen opstellen in de komende weken en aan de minister sturen. Wij hopen dat vele Schiedammers ook willen reageren.