Open brief Ingenieur Ben van der Chijs

- Uitgelekte contra-expertise van de ministeries V&W en VROM en van Dronkers en Winsemius prikt voorgestelde voordelen van de A4 door.

- Topadviseurs, aangesteld om de A4 te promoten, zijn vervroegd vertrokken

Minister Eurlings stuurt 16 januari 2008 een brief naar de Tweede Kamer, met daarin vermeende voordelen van de A4 Delft-Schiedam. De Projectdirecteur A4 van Rijkswaterstaat (RWS) stuurt deze “voordelen” in februari in een brief ook naar méér dan een half miljoen burgers in Z.-H.

In de media wordt aangetoond dat deze beweringen volledig onjuist zijn, onder gebruikmaking van informatie van ondergetekende, die al vele jaren door RWS en anderen niet is weerlegd (1).

De Tweede Kamer wenst uitsluitsel van Eurlings: wie heeft gelijk?

Eurlings heeft bij zijn aantreden als minister verklaard: de komende vier jaar neem ik als minister een besluit over de A4.

Enige tijd geleden is een contra-expertise over de A4 van zijn eigen ministerie V&W en van VROM en van Dronkers en Winsemius uitgelekt, waaruit blijkt dat deze A4 verkeerstechnisch funest is.

Met dezelfde conclusies die ondergetekende (en andere deskundigen) al eerder hadden getrokken (2).

Dronkers is thans de rechterhand van Eurlings. En zit naast hem bij het Algemeen Overleg (AO) van de minister met de Kamerleden over de A4 (en over andere wegen) en adviseert hem daarbij.

Winsemius was tijdens het opstellen van de contra-expertise minister van VROM.

De Raad van State heeft Eurlings enkele malen teruggefloten, omdat door RWS opgestelde rapporten niet juist bleken (3).

Dit zijn wellicht (drie) redenen waarom RWS opdracht krijgt voor een gesprek met ondergetekende, zodat duidelijk kan worden, wie heeft er gelijk? En is er te zijner tijd risico bij de Raad van State?

De verkeerskundigen van RWS komen bij het (eerste) gesprek niet opdagen en weigeren drie keer zo’n gesprek. Na inschakelen en ingrijpen van de Tweede Kamer komen toch de beoogde gesprekken.

Dan blijkt dat RWS de brief – van minister aan Kamer en aan burgers, over de vermeende voordelen van de A4 – niet kan onderbouwen en de negatieve conclusies over de A4 in de contra-expertise niet kan weerleggen. Evenmin het commentaar van ondergetekende op de beweringen van RWS.

Een andere externe deskundige, die mij op mijn verzoek vergezelt – met instemming van V&W – betitelt daarop de brief van RWS aan de burgers als “Volksverlakkerij” en verlangt een rectificatie- brief. RWS reageert hier niet op, ook niet als beide in het derde (en laatste) gesprek worden herhaald.

Bij het tweede gesprek (19 juni) zijn aanwezig: de verkeerskundigen van RWS en de PR contact- persoon van RWS met de media; bij het derde (21 juli) de Projectdirecteur A4 en de PR-man.

De Projectdirecteur A4 is bij RWS september 2007 door Eurlings aangesteld om uitsluitend de A4 te promoten. Hij is noodgedwongen eind oktober j.l. vervroegd vertrokken.

De PR contactpersoon van RWS over de A4 met de media – ingehuurd met ingang van 1 januari 2008 – is, eind augustus, slechts acht maanden na zijn start, ook noodgedwongen vervroegd vertrokken.

Beide topadviseurs zijn uiteraard ongeschikt geworden voor enig contact met de media over de A4.

De huidige studie A4 is gestart februari 2003. Het lijkt niet realistisch – dat als RWS al 5 jaar en 9 maanden niet de onaanvaardbare problemen bij aanleg van de A4 kan weerleggen en kan oplossen – te veronderstellen dat dit ooit wél het geval zal zijn.

Mede omdat zij niet alleen zijn geconstateerd door externe deskundigen, maar ook blijken uit de contra-expertise van de twee betrokken ministeries, waarbij deze is opgesteld onder leiding van de genoemde Dronkers, een topambtenaar van V&W, in overleg met Winsemius.

Deze laatste is N.B. overtuigd lid van de VVD, een partij die voorstander is van aanleg van deze A4....

Winsemius zei: “wil je een weg aanleggen, leg van wel de goeie aan”. Daar ben ik het helemaal mee eens. (VPRO TV Landroof, 31 januari 2008).

De voorzitter van de Adviescommissie IODS, ingesteld om de minister V&W te adviseren (en zelf bestuurder(!)) beweert overigens dat de veertig jaar vertraging rond de A4 uitsluitend veroorzaakt is door het Rijk en nièt door “milieugroepen, tegenstribbelende wethouders of Provinciebestuurders”…

Ir B.K.(Ben) van der Chijs

tel 015 257 34 60

f2hchijs@hetnet.nl

C/RWS A4/5835 27 november 2008