Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft op 9 mei in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat zij serieus van plan is de A4 Delft-Schiedam - die nog geen twee-en-een-half jaar open is - te verbreden: over de gehele lengte moet ‘ie minstens drie rijstroken gaan tellen. Was het oude adagium “bereikbaarheid”, dit extra asfalt wordt verdedigd met het nieuwe toverwoord “doorstroming”. Want wat heb je aan nieuw asfalt, als de auto’s in de spits stil staan?

In de brief van de minister is kritiek te lezen op haar voorganger Eurlings die in 2010 de A4 Delft-Schiedam te krap heeft aangelegd, want op die plekken waar de weg versmalt van drie naar twee rijstroken worden in de toekomst langdurige files verwacht. Zeker omdat de rest van de A4 tussen Delft en Amsterdam ook verbreed gaat worden. En om die “flessenhals” te voorkomen moet de A4 Delft-Schiedam overal drie banen breed worden. De minister heeft al laten uitrekenen dat deze verbreding (die binnen de bestaande bak mogelijk is) een ”zeer positief effect heeft op de doorstroming op dit deel van de A4”. Daarom zal in de uitwerking van het (ontwerp) tracébesluit en het milieu-effectrapport van de verbreding van de A4 Haaglanden de A4 Delft-Schiedam gelijk worden meegenomen.

“Meer rijstroken op de A4 Delft-Schiedam is goed voor de doorstroming”. Wanneer leren de beleidsmakers nu eens dat steeds maar meer asfalt aanleggen alleen maar tot meer problemen leidt? Wethouders van Schiedam en Vlaardingen hebben al gewaarschuwd voor meer opstoppingen rond de A20 op de lokale wegen. Maar de grootste effecten zijn er natuurlijk voor de leefomgeving. Meer wegcapaciteit, hogere snelheden en betere doorstroming leiden tot meer auto’s, meer lawaai, meer vervuiling. Hoezo “niet horen, niet zien en niet ruiken” zoals beloofd? Kunnen de afspraken die ooit in beton gegoten waren nog worden nagekomen? En wordt het niet eens tijd dat er een halt wordt toegeroepen aan de ongebreidelde groei van het autoverkeer? Klimaatafspraken worden kennelijk voor de bühne gemaakt.

Daarom is het zaak dat er vanuit de om de A4 Delft-Schiedam liggende gemeenten een krachtig signaal komt: geen uitbreiding van het aantal rijstroken van de A4 Delft-Schiedam. Laat Den Haag het verder zelf maar uitzoeken, wij hebben al genoeg ingeleverd aan leefkwaliteit. Op 13 juni organiseert Rijkswaterstaat een info-avond in Den Hoorn over de verbreding. Zet ‘m in de agenda! 

John Witjes.