Op het Meldpunt Vuurwerkoverlast zijn afgelopen jaarwisseling iets meer dan 53.000 vuurwerkklachten binnengekomen, waarvan 296 uit Schiedam. Het meldpunt opende op 1e kerstdag en sloot op 3 januari.

De meeste klachten die binnen zijn gekomen gaan over geluidsoverlast door harde knallen en vuurwerk dat buiten de toegestane tijden werd afgestoken. Een klein deel van de meldingen gaat over schade door vuurwerk en gevaarlijke situaties op straat.

Het aantal klachten ligt 10 procent hoger dan een jaar geleden. De belangrijkste oorzaak van de extra overlast is dat de vuurwerkverkoop een dag eerder is gestart. "Vanaf het moment dat de verkoop begon, nam het aantal vuurwerkklachten explosief toe", zegt GroenLinks-raadslid Katinka de Rover. "Dat is een trend die we elk jaar zien." De verkoop ging vorige week vier in plaats van drie dagen voor oud en nieuw van start, omdat oudejaarsdag op een zondag viel.

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties, waaronder de fractie uit Schiedam. GroenLinks zet zich al jaren in voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. In dat pleidooi staat de partij inmiddels niet meer alleen. Onlangs bracht de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapport uit met de aanbeveling om knalvuurwerk en vuurpijlen in de ban te doen. Ook burgemeesters (waaronder Schiedammer Cor Lamers), artsenorganisaties en de politie bepleiten het aan banden leggen van consumentenvuurwerk.