Recent publiceerde onderzoeksbureau Citisens een onderzoek naar het ambt van wethouder. Nederlanders werden bevraagd naar wat zij zoeken in een wethouder en welke eigenschappen zij van groot belang vinden. Om problemen op te lossen in de samenleving zien deelnemers aan het onderzoek het liefste een wethouder die doorpraat totdat er steun is (55%) en in gesprek gaat met mensen (77%). Dat hebben ze liever dan iemand die zelf knopen doorhakt (26%). Het is voor invullers dus belangrijk dat wethouders niet alleen resultaat boeken, maar dat ze dat doen door anderen te verbinden.
Vlak voor het zomerreces diende GroenLinks een motie in de Schiedamse gemeenteraad in om aandacht te vragen voor de staat van onderhoud van het fietspadennet in onze stad. Mensen die regelmatig de fiets nemen, weten dat er op meerdere plekken problemen zijn met wortelopdruk, gaten in het wegdek en hobbels door het aanleggen van leidingen. De motie was er op gericht om deze problemen in kaart te brengen en waar nodig snel in te grijpen om gevaarlijke situaties weg te nemen. Het college gaf bij monde van wethouder Kahramanoglu aan weinig behoefte aan de motie te hebben omdat er in het najaar een visie van het college verschijnt waarin dit wordt meegenomen en dat wanneer er problemen zijn, deze gelijk worden opgelost. Een aantal weken later werd in een reportage van de lokale media al snel duidelijk dat hier wat op af te dingen valt, omdat er een gevaarlijke situatie was ontstaan in het Beatrixpark. En pas toen werden er door de gemeente maatregelen getroffen.
Jaarlijks publiceert de Fietsersbond een onderzoek naar de tevredenheid van fietsers over fietsfaciliteiten in de gemeente. Schiedam scoort daar in het algemeen geen geweldige score. Een aantal jaren geleden leek er echter een stijgende lijn te bespeuren, maar sinds de komst van het huidige college zakken de cijfers weer in. Met name op het gebied van onderhoud dalen de cijfers en scoort onze stad ook op andere terreinen matig. Alleen op het onderdeel ‘rotondes’ doet Schiedam het nog goed. Nog wel, want de inspraakprocedure rond de aanpassing van de rotonde Slimme Watering toont aan dat er weinig steun onder de bevolking is voor de wijze waarop dit door de wethouder wordt opgepakt. Ook op andere dossiers blijkt dat pas wanneer de gemoederen hoog oplopen, het gesprek aangegaan wordt.
Kortom of fietsend Schiedam de zo belangrijke eigenschappen van het onderzoek van Citisens terugzien in het vervoersbeleid van het college en met name de wijze waarop dit tot stand komt terugzien, mag sterk betwijfeld worden,. Nog anderhalf jaar te gaan om hierin verandering te brengen.