Zijn regels er voor ons of zijn wij er voor de regels?
Natuurlijk mogen de sandwichborden het verkeer niet belemmeren of voor onveilige situaties zorgen. Maar het lijkt erop dat alle partijen daar prima op hebben gelet! De ‘overtredingen’ die er waren gingen over borden die te hoog hingen of die aan een niet toegewezen straat hingen. Of dat er niet steeds een paal vrij was tussen twee borden, een regel die het college inmiddels heeft losgelaten.
"Al deze regels zijn tekenend voor Schiedam," zegt Yorick Haan, “De overheid moet regels verzinnen om onwenselijke situaties te voorkomen. In dit geval gaat het om verkeersveiligheid en de verrommeling van het straatbeeld. Bij de verwijderde borden was dat in vrijwel geen enkel geval aan de orde. Het is tekenend voor het denken in Schiedam. Het college werkt ten dienste van de regels, terwijl de regels ten dienste zouden moeten staan aan wat wij voor ogen hebben.”
Doorgaande routes
De in de regels vastgestelde routes lijken allemaal doorgaande routes te zijn. Los van het feit dat de legenda ook na herhaalde verzoeken nog steeds onleesbaar is, lijkt dit de conclusie na bestudering van de door het college verstrekte kaart. Een van de belangrijkste doorgaande routes die er in Schiedam is, is de Parkweg langs het Beatrixpark. Deze route is de afgelopen jaren door wethouder Ooijevaar een stuk fietsvriendelijker gemaakt en ook in Schiedam is een mobiliteitstransitie ingezet. Voor korte afstanden moet de fiets een goed alternatief voor de auto worden. GroenLinks heeft dan ook enthousiast borden neergezet aan de drukke doorgaande route, omdat daar veel stedelijke fietsforenzen kunnen worden aangesproken.
"Omdat hier geen auto’s rijden, valt het kennelijk niet onder de doorgaande routes," concludeert Haan: “Ondanks alle noodzakelijke ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, lijken de regels nog steeds opgesteld te zijn vanuit het oogpunt van de automobilist. Het wordt hoog tijd dat onze manier van denken verandert.”