Goed openbaar vervoer in stad en regio is een van de aandachtspunten van GroenLinks Schiedam. We hebben ons vorig jaar flink druk gemaakt over de verschraling van het OV-aanbod in Schiedam Noord. We waren dus heel beducht op verdere achteruitgang bij de presentatie van de plannen van RET en Stadsregio voor 2014. Gelukkig blijken er voor volgend jaar geen ingrijpende wijzigingen te worden voorgesteld.

Goed openbaar vervoer in stad en regio is een van de aandachtspunten van GroenLinks Schiedam. We hebben ons vorig jaar flink druk gemaakt over de verschraling van het OV-aanbod in Schiedam Noord. We waren dus heel beducht op verdere achteruitgang bij de presentatie van de plannen van RET en Stadsregio voor 2014. Gelukkig blijken er voor volgend jaar geen ingrijpende wijzigingen te worden voorgesteld.
In een extra commissievergadering op 14 mei werden de plannen voor tram, bus en metro voor 2014 door de Stadsregio toegelicht. Er is geen extra bezuinigingsopgave gekomen, dus hoefde er ook niet veel te veranderen. Voor Schiedam betekent de nieuwe dienstregeling (die in december ingaat) een voortzetting van de oude: dus met het pendelbusje dat ’s avonds een rondje langs Spaland en Woudhoek rijdt in plaats van tram 21. Alleen de laatste rit van de tram vervalt. Bij de bussen zien we dat alleen bij bus 38 wijzigingen zijn: de spitsfrequentie gaat iets omlaag.  En de dienstverlening van de metro blijft ongewijzigd.
Voor 2014 kunnen we dus gerust zijn: geen verdere verslechtering van het OV. Maar helaas ook geen verbeteringen. Het voorstel van Schiedam om de tram ’s avonds toch de keerlus in Spaland te laten aandoen, werd niet overgenomen. En ook kan de Stadsregio geen garanties geven dat er in de plannen voor 2015 niet alsnog forse ingrepen zullen worden aangekondigd. We zullen dus alert moeten blijven.  En dat geldt ook voor de bewoners. Want wij durven de stelling aan dat met name het krachtige protest tegen de verschraling dat de bewoners van de wijken Woudhoek en Spaland hebben laten horen,  een rol heeft gespeeld in de keuze die nu gemaakt is: een jaartje rust. De Schiedamse politiek, de Stadsregio en de RET hebben gezien dat draagvlak voor verder ingrijpen ontbreekt.
Het gemeentebestuur  heeft op 3 juni een brief aan de Stadsregio geschreven als reactie op de OV-plannen voor 2014. Deze brief kan onze goedkeuring wegdragen. Niet alleen wordt er ingezet op verbeteren van het stadsvervoer in de jaren 2015 en verder, ook worden Station Kethel en het doortrekken van de tram langs Spaland weer op de kaart gezet. Daarnaast pleit Schiedam ook voor het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer door hogere snelheden en kortere overstaptijden. Die opmerkingen zijn ons uit het hart gegrepen.