Eind jaren 50 begin jaren 60 zijn ongeveer 350 huizen gebouwd met een
oliegestookte verwarmingsvoorziening. Dat betekende een olietank in de voortuin.
Bij de omschakeling naar aardgas zijn ook deze oliestookkachels omgebouwd
naar gas en waren de opslagtanks overbodig. Omdat er vaak nog olie in lag
opgeslagen en de tanks langzaam doorroestten is in 1990 de zg. actie tankslag
door de gemeente georganiseerd.

De eigenaren konden zich melden om tegen een geringe vergoeding hun tank te
laten saneren. 260 Eigenaren hebben vrijwillig aan deze actie meegedaan. Onder supervisie van de dienst gemeentewerken zijn de tanks leeggezogen schoongemaakt en afgevuld met schoon zand. Prettig geregeld zou je denken.
Helaas is de werkelijkheid anders. De “schoongemaakte” tanks, die ondanks de
schoonmaakbeurt nog steeds olie blijken te bevatten, zakken omdat ze met zwaar zand zijn gevuld steeds verder weg in de slappe bodem en dreigen onder het grondwaterpeil te zakken. Gevolg: de tanks lopen vol water en de olie drijft de omringende bodem in. Kleine hoeveelheden olie kunnen vele kubieke meters grond verontreinigen. Wanneer te lang wordt gewacht met het verwijderen van de tanks dreigt dus een ramp van formaat.
De wethouder komt niet verder dan het bagatelliseren van de situatie en menig
eigenaar is nog steeds in de veronderstelling dat zijn tank is gesaneerd en komt dus niet in actie. GroenLinks vindt deze situatie ontoelaatbaar.
Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de fractie geprobeerd de ernst van de situatie onder de aandacht van college en raad te brengen. De wethouder is echter (waarschijnlijk uit vrees voor schadeclaims van bedrogen eigenaren) niet tot actie te bewegen en de coalitie steunt hem daar zoals gewoonlijk in. Dit vraagt uiteraard om nadere actie.
Heb je ook zo’n “waardeloos” certificaat en een dreigende milieuramp in je
voortuin neem dan contact op met onze fractieassistent Marianne Looyen (tel.
2465750 / e.mail groenlinks@schiedam.nl) of één van de fractieleden: Anneke
Meijer (tel: 4706111), Hennie Hagen (tel: 4732091)