Vrijdagavond 7 april heeft GroenLinks Schiedam moeten constateren dat er géén basis meer is voor verdere deelname aan de college-onderhandelingen met PvdA, SP en CDA.

De onderhandelingen over een collegeprogramma waren in de afgelopen weken goed gevorderd en de inbreng van GroenLinks was hierin stevig geweest. Alle GroenLinks speerpunten waren opgenomen in het collegeprogramma, slechts op één enkel onderdeel was een compromis voor GroenLinks noodzakelijk.

GroenLinks had graag beide schouders onder de uitvoering van dit collegeprogramma willen zetten. De SP en het CDA bleken echter van mening dat GroenLinks geen wethouder hoefde te leveren en de PvdA vond een halve wethouder voldoende. Voor GroenLinks was dit geen optie, zoals vanaf het begin ook al is verwoord. Je schouders onder een programma zetten vereist wél twee schouders en dus een héle wethouder.
In een gedoogpositie is GroenLinks niet geïnteresseerd. Dat voegt niets toe aan het collegeprogramma. Het gaat in de komende periode immers om de uitwerking én de uitvoering daarvan door het nieuwe college. Alleen daadwerkelijke en volwaardige deelname is daarom voor GroenLinks aan de orde.
Het is jammer dat de andere partijen louter naar de aantallen zetels hebben willen kijken en niet naar de kwalitatieve bijdrage die GroenLinks in een college had kunnen leveren.

Juist vanuit onze waardering voor de inhoud van het collegeprogramma zullen wij de uitwerking en de uitvoering door het nieuwe college zeer nauwlettend gaan volgen. Wij zullen het nieuwe college steunen in de uitvoering van goede voorstellen, maar tegelijkertijd op de huid zitten en kritiseren als de invulling van het beleid uitblijft of de uitvoering niet van de grond komt.

Namens bestuur en fractie van GroenLinks Schiedam.

Bart de Leede, afdelingsvoorzitter a.i.
bartdeleede@tiscali.nl

Ed Gloudi, fractievoorzitter