Op vrijdag 25 oktober reikte GroenLinks voor de derde keer dit jaar complimententaarten uit. Johan Grijzen, Jeroen Ooijevaar en Katinka de Rover gingen langs bij Janet van Huisstede, die zich onder meer met het project De Winkelmeiden inzet voor de binnenstad. Ook bij de ruilwinkel van LETS Schiedam, die vorige week officieel zijn deuren opende, ging GroenLinks op de koffie. Lees hieronder het verslag van Johan Grijzen!
‘Iedereen kan iets dat voor een ander belangrijk is'
“Sinds de officiële opening op zaterdag 19 oktober is het hier een stuk drukker geworden,” zegt de energieke en altijd opgewekte Debbie de Wekker, een van de initiatiefnemers van de LETS Ruilwinkel aan de Noordvestsingel. Op vrijdag 25 oktober mocht zij namens alle vrijwilligers van de ruilwinkel de GroenLinks Complimententaart in ontvangst nemen. Kans om oud te worden kreeg de taart in de drukke winkel niet.
Sinds de laatste complimentendag trekken de (toekomstige) leden van de fractie en de wethouder van GroenLinks regelmatig de stad in om vrijwilligersinitiatieven te belonen met de GroenLinks Complimententaart. Met de taart laat de partij weten veel waardering te hebben voor de onbaatzuchtige en vrijwillige inzet van zo vele Schiedammers. Vrijdag 25 oktober was weer zo’n dag waarop Jeroen Ooijevaar, lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart volgend jaar, Katinka de Rover, tweede op de lijst en wethouder Johan Grijzen op pad gingen. Dit keer voor een bezoek met taart aan De Winkelmeiden en de LETS Ruilwinkel.
In de winkel aan de Noordvestsingel is het die vrijdagochtend al behoorlijk druk met klanten en vrijwilligers. Buiten zijn twee vrijwilligers in de weer met het opknappen van een bijzondere bank met veel smeedwerk. Binnen in de winkel staat een grote houten tafel centraal. Er is altijd tijd voor een kop koffie en een praatje. Geen wonder dat een van de klanten zegt dat ze hier ook komt voor de gezelligheid. En het is er gezellig. Debbie de Wekker heeft oog voor de meest kleine details van groot belang voor de sfeer. Zo staat er in de winkel een grabbelton, waar de kleine kinderen een cadeautje mogen halen. Debbie de Wekker vertelt hoe het werkt: “Onlangs kwam er een klant naar de winkel met glaswerk. Met de punten die ze daarvoor kreeg, kon ze de hulp inroepen van een computerspecialist om een virus op haar computer te verwijderen. Bij de opening heeft een visagiste met een spierziekte de deelnemers aan de modeshow opgemaakt. In ruil daarvoor is nu haar hele woning spic en span schoon gemaakt.” Met het laatste voorbeeld wil Debbie de Wekker maar gezegd hebben dat iedereen wel wat kan dat voor een ander belangrijk is. Misschien is dat wel het grote geheim: In de winkel ben je altijd welkom en word je gewaardeerd om wat je bent en wat je wel kunt.
De Winkelmeiden
De complimententaart van GroenLinks is al aangebroken, wanneer Janet van Huisstede het voor de tweede keer benadrukt: “Je moet de vier C’s in je straat hebben: Culinair, Creatief, Cultureel, Commercieel.” Zij is ervan overtuigd dat, ondanks de nog grote leegstand, de Hoogstraat deze ideale mix kan leveren. En om die leegstand terug te dringen heeft de Hoogstraat geen dozenschuivers nodig.
Janet van Huisstede is initiatiefneemster van De Winkelmeiden. Zij is er al een jaar mee bezig, maar de stichting zelf werd in juni van dit jaar opgericht. Van Huisstede stelt zich een ambitieus en niet eenvoudig te realiseren doel: Bijdragen aan een definitieve keer ten goede in de Hoogstraat. Dat wil zij bereiken door de eigenaren van webshops te interesseren voor een pop-upwinkel in een van de panden van de Hoogstraat. Of meerdere in een pand met wat meer oppervlakte. Een aantal van hen kan zo vast verleid worden tot het zoeken een permanente vestiging in de winkelstraat.
Janet van Huisstede geeft een voorbeeld van hoe je met de pop-upfilosofie in gedachte met de C van Creatief zou kunnen omgaan. Geef galeries de mogelijkheid om in een pand met steeds wisselende kunstenaars te exposeren en vraag aan die kunstenaars om workshops te geven. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Janet van Huisstede contacten gelegd met webwinkels en werkt zij met stagiaires van allerlei opleidingen, die van betekenis kunnen zijn voor de ontwikkeling van de Hoogstraat. En niet te vergeten het grote Schiedamse netwerk dat Van Huisstede heeft. Toch gaat het niet allemaal op rolletjes. Pandeigenaren denken nog steeds hoge huren te kunnen ontvangen voor hun panden en niet alle winkeliers zien uit naar tijdelijke nieuwkomers. Maar voor Van Huisstede zijn tegenslagen uitdagingen. Met de ondernemers is zij bij elkaar gekomen en die zien nu het waardevolle van haar aanpak in.