Zaterdag 18 november jl. was GroenLinks Schiedam aanwezig bij Albert Heijn in de Gorzen en in Hof van Spaland om campagne te voeren voor de Tweede Kamerverkiezingen. Bezoekers konden allerlei informatie krijgen in de vorm van flyers en ander informatief materiaal. Groenlinks gaat juist graag in gesprek met de winkelende bezoekers. Extra aandacht werd gevraagd voor de landelijke actie die GroenLinks momenteel voert rond het financiële extraatje van € 52,- aan energiegeld dat zeven miljoen huishoudens dit najaar van dit kabinet terugkrijgen als compensatie voor de hoge energiekosten.

Deze actie loopt voorlopig ook ná de verkiezingen van 22 november a.s. door. Dus als mensen graag mee willen doen met deze actie kunnen ze contact opnemen met de afdeling GroenLinks Schiedam via groenlinks@schiedam.nl of bellen op maandag tot en met donderdag tussen 10-12 uur met 010- 246 57 50. Voor meer informatie kan men direct naar de site www.linkselente.nl/52euro gaan.

Al € 11.180,- euro beter verdeeld!

Alle huishoudens - arm en rijk, ziek en gezond, jong en oud - krijgen dit jaar een extraatje van 52 euro als compensatie voor de hoge energiekosten. Het kabinet trekt hiervoor maar liefst 375 miljoen euro uit. Dat geld komt voor het grootste groot deel terecht bij mensen die het niet nodig hebben: als je een goed betaalde baan hebt, een mooi pensioen, flink wat spaargeld of veel hypotheekrente-aftrek, merk je niet dat je energierekening 52 euro lager uitkomt.

Doordat de 375 miljoen over zeven miljoen huishoudens worden verdeeld, blijft er maar weinig over voor de mensen die een extraatje écht nodig hebben. Sinds het aantreden van het kabinet Balkenende is de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter geworden. Maatregelen zoals korting op de huurtoeslag of de no claim in de zorg treffen vooral de gezinnen die het toch al moeilijk hebben. De energiepremie van 52 euro is veel te weinig om dat te herstellen. En aangezien de Tweede Kamer niet wil regelen dat de 375 miljoen eerlijker wordt verdeeld, is het de hoogste tijd voor maatschappelijke actie.

Daarom roepen we iedereen met een goed inkomen op hun 52 euro over te maken aan een sociaal doel. Zo zou je het geld kunnen schenken aan een vriend, vriendin of familielid die financieel moeilijk zit. Ook doen wij hieronder zelf een aantal suggesties. Zo kun je kiezen voor de voedselbanken, het Jeugdsportfonds, het Nationaal Fonds Ouderenhulp of de Stichting Niet Voor Jezelf. Deze organisaties zorgen ervoor dat het geld rechtstreeks wordt doorgesluisd naar de mensen die het echt nodig hebben.