Het valt niet te ontkennen dat GroenLinks in Schiedam een gevoelig verlies heeft geleden.
Na zestien jaar met drie zetels in de raad vertegenwoordigd te zijn geweest, zal GL het nu met twee raadsleden moeten klaren. Een duidelijk signaal dat het van nu af aan anders moet.
De ledenvergadering van GroenLinks heeft zich gisteren over de nieuw te volgen koers uitgesproken na een grondige analyse van de verkiezingsuitslag.

Het feit dat de linkse politiek (PvdA en SP) flink in de lift zit maakt duidelijk dat er wel degelijk belangstelling is voor het linkse geluid. Dat GroenLinks daar niet van mee geprofiteerd heeft geeft aan dat de partij zich onvoldoende geprofileerd heeft als onafhankelijke linkse partij die iets toevoegt aan het politieke landschap in Schiedam.

Daar moet verandering in komen, want Groenlinks heeft een eigen boodschap die er toe doet.

Als eerste stap naar de vernieuwde aanpak heeft de lijsttrekker, Hennie Hagen, aangegeven plaats te willen maken voor dat nieuwe geluid. Haar plaats als partijleider wordt ingenomen door Ed Gloudi.

Hennie Hagen zal wel als raadslid voor GroenLinks in de raad blijven en de nieuwe partijleider met raad en daad bijstaan.