Al meer dan vijftig jaar wordt er gesproken over aanleg van de A4 vlak langs woningen in Schiedam en Vlaardingen en dwars door het kwetsbare stiltegebied van Midden-Delfland. Tot nu toe heeft dat niet geleid tot een besluit om hem aan te leggen. Als uit deze decennialange discussie een ding heel duidelijk blijkt dan is het wel dat deze snelweg zeer omstreden is.

Premier Balkenende zei tijdens het debat over de regeringsverklaring dat zijn derde kabinet geen onomkeerbare besluiten zal nemen. Een besluit over de A4 Midden-Delfland kan dan dus ook niet. GroenLinks zou het volstrekt ondemocratisch vinden als na meer dan vijftig jaar heftig politiek debat de A4 Midden-Delfland er nu zou worden doorgedrukt door een kabinet dat slechts wordt gedragen door een minderheid in de Tweede Kamer. Met zo’n besluit over het graf heen zou de kiezer buiten spel komen te staan.

GroenLinks roept de Tweede Kamer en het kabinet daarom op om de A4 Midden-Delfland aan te merken als controversieel onderwerp. Na de verkiezingen kan dan worden besloten of in de tweede fase van de Milieu Effect Rapportage alleen nog naar de A4 Midden-Delfland moet worden gekeken of dat ook alternatieven op de agenda blijven staan.

Wijnand Duyvendak, Tweede-Kamerlid GroenLinks

Oscar Dijkhoff, fractievoorzitter GroenLinks Zuid-Holland