“Eerder heb ik de wethouder gevraagd naar het uitvoeringsprogramma van de Mobiliteitsvisie en het Verkeerscirculatieplan (VCP),” zegt Haan. “Eerst ontkende de wethouder dat er een uitvoeringsprogramma was, daarna moesten we wachten op het nieuwe VCP. In december kregen we een document van het college waarin strategische keuzes over investeringen in verkeersveiligheid en autobereikbaarheid worden uitgelegd. Dat is geen volwaardig VCP en het geeft geen duidelijkheid over het volledige uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Bovendien blijkt uit de meest recente cijfers van Rijkswaterstaat, dat het aantal verkeersongevallen in Schiedam in 2023 groeide naar 930, 54 meer dan in 2022.”

Haan is teleurgesteld in de voortgang en het gevoel van urgentie bij de wethouder: “Hoe zit het nou met het uitvoeringsprogramma? En hoe zit het met de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor andere verkeersdeelnemers dan automobilisten? Het is de hoogste tijd om de wethouder eens stevig aan de tand te voelen. ”

Haan stuurde afgelopen zondag een verzoek aan de agendacommissie van de raad om de verkeersveiligheid in een commissievergadering te agenderen en om daarvóór een raadsinformatiebijeenkomst te beleggen waar meer technische vragen aan de orde kunnen komen. De agendacommissie komt op 3 februari weer bij elkaar.

 

Achtergrondinformatie: