Terwijl in de afgelopen weken de gevreesde geluidsoverlast van het uit te breiden Lelystad Airport tot in Den Haag te horen was, bleef het in Schiedam stil. Behalve dan in Schiedam Noord waar nog altijd dagelijks tientallen vliegtuigen overheen denderen. GroenLinks vroeg eind oktober aan het college of er parallellen zijn tussen de procedures rond beide vliegvelden.
Tegen het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad is plots veel weerstand ontstaan toen bleek dat er gerommeld was met de cijfers van de geluidsoverlast voor de provincies Gelderland en Overijssel. Bewoners van die provincies ontdekten fouten in de procedures en rapporten moeten nu opnieuw gemaakt worden. En dat bleek ook bij Schiphol het geval.
Recent gaf het Schiedamse gemeentebestuur in antwoord op de GroenLinks-vragen aan dat nog niet bekend is of ook bij het milieu-effectrapport (MER) voor Rotterdam Airport verkeerde cijfers zijn gebruikt en dat nader onderzoek hiernaar plaatsvindt: de luchthaven heeft aan het ministerie gevraagd of de berekeningen in het MER dezelfde fout zouden kunnen bevatten. Omdat het onderzoek hiernaar nog niet is afgerond, heeft Rotterdam Airport deze week verklaard de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit nog even uit te stellen.
Ik hoop eerlijk gezegd op afstel. Gewoon een streep door de plannen van Rotterdam Airport om meer te vliegen. Dat zou pas getuigen van maatschappelijk bewust ondernemen van het vliegveld. Want voorzichtig dringt het besef door dat we met almaar meer vliegen niet door kunnen gaan. Terwijl we via TV en internet de hele wereld bij ons thuisbezorgd kunnen krijgen, willen toch steeds meer mensen steeds vaker korte of langere reizen maken. En met die goedkope vliegreisjes is een vliegtuig snel gepakt. Toch blijkt er een forse keerzijde te zitten aan al dat vliegen. In Delft promoveerde wetenschapper Paul Peeters op 15 november op zijn studie naar de milieugevolgen van die groeiende reislust. Een van zijn bevindingen: de luchtvaart, voor 90% toerisme, ontkomt niet aan een sterke afname van de groei of zelfs geen groei, als we de klimaatdoelen willen halen. Het proefschrift laat zien dat het merkwaardig is dat de klimaateffecten van luchtvaart niet in de groeidiscussie worden meegenomen. Investeringsbesluiten over Lelystad, Schiphol en andere luchthavens hebben effecten voor vele decennia, dus het is relevant met lange-termijnscenario’s rekening te houden.
Ten aanzien van de bevindingen van Paul Peeters kunnen de beleidsmakers hun ogen niet sluiten. Maar wij als burgers ook niet. Want die vliegtuigen vliegen alleen maar zolang wij daar gebruik van maken. Waarom toch weer even dat tripje naar Barcelona, als je kort daarvoor een reis naar verre oorden hebt gemaakt? Vliegen is “lekker goedkoop”, maar stopt het kritisch nadenken bij de portemonnee? Tip voor een goed voornemen voor 2018: een jaartje niet vliegen!
John Witjes