Het college van burgemeester en wethouders heeft op een aantal terreinen zichtbaar vooruitgang geboekt. Zo is een aantal wegen, pleinen en fietspaden opgeknapt, ziet de Hoogstraat er beter uit en wordt de armoede in de stad aangepakt. Op een fors aantal terreinen blijft het college nog steken in papieren voornemens die wachten op uitvoering. En dat wachten kan de stad zich niet langer veroorloven. GroenLinks maakt zich zorgen of alle goede voornemens bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn waargemaakt.
De begroting 2009 levert bij GroenLinks daarom nog een flink aantal vraagtekens op, voor lang niet alle noodzakelijke plannen en voornemens is voldoende geld gereserveerd!
Voorzitter,
Schiedam kent een groot aantal bewoners een smalle of modale beurs. Zo heeft 47% van de Schiedamse bevolking een gezinsinkomen tot maximaal € 22.400 (Cijfers van het COS).
Deze Schiedammers hebben net als de wat beter bedeelde bewoners recht op een goede en betaalbare woning.
In het coalitieakkoord is opgenomen dat minimaal 20% van de nieuwbouw betaalbaar moet zijn voor de mensen met een wat smallere beurs. Uit de cijfers blijkt dat dit college dit doel bij lange na niet realiseert. Van de gebouwde en geprognosticeerde 1842 woningen is slechts 7 % sociaal bereikbaar. De gevolgen van het achterblijven van de bouw van betaalbare woningen laten zich raden: te veel Schiedammers blijven aangewezen op slechte woningen, voor starters is Schiedam onaantrekkelijk en jongeren trekken naar andere gemeenten.
GroenLinks wil van het college weten waarom het niet lukt om van de nieuwbouw 20 % sociaal bereikbaar te maken en vooral wat zij gaat doen om Schiedam ook voor de mensen met een wat smallere beurs aantrekkelijk te maken.
Gelukkig gaan er ook huisvestingszaken echt goed in Schiedam en die zijn onze complimenten waard! De particuliere woningverbetering loopt voortvarend, dat blijkt o.a. uit het jaarverslag 2007. We zien met interesse het jaarverslag 2008 tegemoet en kunnen zondermeer de voorgenomen inzet voor 2009 ondersteunen.
Voorzitter
Volgend jaar moet een nieuw Klimaatplan en Milieubeleidsplan klaar zijn. Vooruitlopend op de plannen kan de gemeente al een aantal maatregelen nemen die hard nodig zijn. Zo zou de gemeente de kans moeten grijpen om bij nieuwbouw en renovatie van gemeentelijke gebouwen uit te gaan van innovatieve, duurzame uitgangspunten. In binnen- en buitenland zijn voldoende inspirerende voorbeelden te vinden van gebouwen die energieneutraal zijn. Van gebouwen waarvoor materiaal is gebruikt dat geen beslag legt op kostbare grondstoffen omdat deze bij sloop voor hoogwaardig hergebruik geschikt zijn. Van gebouwen waar zoveel mogelijk regen- in plaats van leidingwater wordt gebruikt en afvalwater natuurlijk wordt gezuiverd voordat het wordt afgevoerd. Deze voorbeelden laten ook zien dat gedurfd duurzaam bouwen kan en niet duurder hoeft te zijn dan conventioneel bouwen. Dat de gemeente deze voorbeelden overneemt is noodzakelijk om andere instellingen en ondernemers, zoals Woonplus, te overtuigen van de kansen die duurzaam bouwen biedt.
Tijdens de algemene beschouwingen afgelopen jaar heeft wethouder Haan – op voorstel van GroenLinks- toegezegd in overleg te gaan met Woonplus over het nemen van energiebesparende maatregelen, ook in de bestaande bouw. Tot nu toe lijken de resultaten aan de magere kant. Kan de wethouder aangeven wat hij tot op heden heeft bereikt in het overleg met Woonplus? De wethouder heeft in het najaar aangegeven de prestatieafspraken met Woonplus te gaan gebruiken. Neemt hij de doelen uit de startnotitie klimaat als uitgangspunt voor het vervolgoverleg met Woonplus en is hij bereid in dat overleg ook over andere duurzaamheidprincipes tot afspraken te komen? En neemt hij deze principes ook als uitgangspunt bij de particuliere woningverbetering?
Voorzitter
We hebben allemaal lucht, zuurstof nodig om te ademen. Helaas wonen we in een stad waar de lucht sterk is vervuild. De gezondheid van ons en onze kinderen leidt hierdoor schade. Schiedam staat op de lijst met de meest vervuilde straten van Nederland. GL vindt dat op de gemeente de dure plicht rust om te zorgen dat Schiedam volgend jaar niet meer op deze lijst staat. Het voortvarend uitvoeren van het actieplan luchtkwaliteit is hiervoor essentieel. We verwachten volgend jaar concrete resultaten, op papier maar vooral in de lucht die wij ademen. Hiervoor moet veel gebeuren. Bijvoorbeeld dat vanaf volgend jaar alleen nog maar schone voertuigen vracht naar en van de binnenstad vervoeren. En wat is de stand van zaken met het invoeren van gedifferentieerde parkeertarieven?
Ook in regionaal verband moet er veel gebeuren.
Het havenbedrijf Rotterdam heeft berekend dat 25% van de Nederlandse CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door de Rotterdamse haven, waar ik ook de havens in Schiedam toe reken. Aanmerende schepen in de havens – zowel pleziervaart, binnenvaart als zeeschepen – laten hun diesels draaien om het schip en apparatuur van stroom te voorzien. Het milieu wordt hierdoor in een ernstige mate belast, de regio Rijnmond is mede hierdoor een gebied met de meest vieze lucht in Europa.
Door het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Dordrecht en de provincie Zuid Holland worden er nu projecten opgestart, waarmee schepen op eenvoudige en economisch aantrekkelijke wijze op walstroom kunnen aansluiten en de eigen diesels kunnen uitschakelen. Deze projecten worden in belangrijke mate gefinancierd door de Europese gemeenschap, via het programma ‘Kansen voor West’. De Drechtsteden hebben in samenwerking met de provincie Zuid Holland voor haar walstroom project met 86 walstroom aansluitingen € 9,5 ton aan Efro financiering ontvangen op een totaal kostenpost van € 1,2 miljoen. En ook het havenbedrijf Rotterdam bereid een Efro aanvraag voor. Wij zijn benieuwd of Schiedam in deze walstroom projecten deelneemt, waar deze gaan worden uitgevoerd en of daarvoor Efro financiering wordt aangevraagd.
Opvallend is dat Schiedam op dit moment maar met één Efro - financieringsaanvraag bezig is. Terwijl er allerlei projecten in Schiedam lopen die mogelijk voor Europese subsidies in aanmerking komen. Graag ontvangen we binnenkort een overzicht van Schiedamse projecten waarvoor Europese subsidies zijn aangevraagd of daarvoor mogelijk in aanmerking komen.
Ter inspiratie laat ik een overzicht van gehonoreerde ‘kansen voor west’ projecten uitdelen.
Daarin ziet u ook een Zuid Hollands project Aardgas mobiliteit met €2.5 miljoen Efro subsidie, waarin o.a. Vlaardingen deelneemt maar Schiedam niet staat genoemd. Ik hoop dat Schiedam abusievelijk niet opgenomen is als deelnemer in dit project.
Voorzitter,
We zijn blij dat de 1e bomennota die in de vorige raadsvergadering is vastgesteld. We gaan daar nu geen boom over opzetten, maar we zijn benieuwd naar de concrete en naar wij hopen krachtdadige uitvoering van de nota’s. We verwachten daarbij ook een strak beleid van de herplant plicht, er is een flinke achterstand in te halen. Daarnaast, de volwassen bomen die het afgelopen jaar zijn omgehaald namen gemiddeld veel meer CO2 op dan de te herplanten jonge bomen. Misschien een idee om hiervoor een bufferbos aan te leggen, waarin jonge boompjes kunnen groot groeien in afwachting van hun definitieve plek in de stad.
Voorzitter, het moet ons van het hart dat eerdere aangenomen bomenmoties van GroenLinks – zoals de motie bermbossen – nog niet zijn uitgevoerd. We horen graag van de wethouder wat de vorderingen zijn.
Door de verstening van de steden, steeds meer grijs i.p.v. groen maar ook de energie bewustere bouw van woningen krijgen vrij levende dieren het in de stad steeds moeilijker. Het verdwijnen van de stadsmus is daar een voorbeeld van, de mus staat sinds 2004 op de rode lijst van Nederlandse broedvogels. Belangrijke oorzaken is het verdwijnen van snippergroen, gevelbeplanting en nestgelegenheid, dat laatste ook door de steeds nauwer aansluitende dakpannen op woningen.
GroenLinks verzoekt het college aan te geven of zij bereid is:
Snippergroen in deze in de stad te behouden,
Extra wijkbudget ter beschikking te stellen voor door bewoners te ontplooien initiatieven voor de aanleg van snippergroen, heggen of gevelbeplanting en het verhogen van de nestgelegenheid voor huismussen,
Bij nieuwbouw en renovatie afspraken te maken met de bouwers om huismus vriendelijke dakbedekking toe te passen.
GroenLinks heeft ter ondersteuning van dit verzoek een motie in voorbereiding
Voorzitter
Er zijn een aantal sportverenigingen die dringend om aandacht vragen, waaronder VVK, Sportclub Spaland en Hockeyclub Spirit met hun huidige accommodatieproblemen. In de begroting wordt onder het beleidsonderdeel sport gesteld dat we het aantal deelnemers aan sportvoorzieningen willen vergroten en sportvoorzieningen op peil willen houden. Als ik dan naar de extra inzet van € 300.000 voor 2009 kijk dan is dat erg beperkt , gezien de dringende aandacht die gevraagd is. Spirit moet bij voorkeur in 2009 verhuizen (vanwege de noodzakelijke aanleg van een nieuw kunstgrasveld) en er is groot achterstallig onderhoud en ’n capaciteitsprobleem bij VVK en Sportclub Spaland. Ik veronderstel niet dat de € 300.000 de kosten in 2009 kunnen dekken. GroenLinks zal daarover bij de behandeling van de sportbeleidnota’s op terug komen.
Buiten spelen
De kinderen van Schiedam hebben recht op voldoende buitenruimte waar zij veilig kunnen spelen en chillen. Wij zijn dan ook blij dat dit college en de raad dit recht serieus nemen en we rekenen op een daadkrachtige uitvoering van de door de raad vastgestelde speelruimteplan 2008.
Een specifieke groep kinderen – de tieners – dreigt echter tussen wal en schip te vallen. Tieners zijn te jong voor speeltuintjes en te oud voor jongerenontmoetingsplaatsen. Zij hebben eigen ruimte nodig en maatregelen om ervoor te zorgen dat oudere jongeren deze tieners niet van een speelplek verdrijven. De Stichting Jantje Beton is voor deze groep een actie gestart.
GL onderschrijft deze actie. GL vraagt het college de specifieke behoeften van tieners in kaart te brengen en met voorstellen te komen om – binnen de uitwerking van het speelruimteplan – om volgend jaar in deze behoeften te voorzien.
Jongerencentrum
Al meer dan 10 jaar staat het realiseren van een jongerencentrum op de politieke agenda. Veel gepraat, onderzoek, goede intenties en diverse concepten zijn de revue gepasseerd. In de nota ‘Jong zijn in Schiedam’ wordt de wenselijkheid van een jongerencentrum nogmaals vastgesteld, voor de realisatie is een tekort becijferd waarvoor de dekking in deze begroting niet is opgenomen. Op vragen van GroenLinks wordt geantwoord dat in de voorjaarsnota in 2009 een voorstel voor aanvullende middelen wordt gedaan. Daarmee komt realisatie in deze collegeperiode serieus in gevaar. Volgens GroenLinks mag dat niet gebeuren en we verzoeken het college dan ook veel sneller met een dekkingsvoorstel naar de raad te komen zodat de gemeente nog in 2009 kan starten met de uitvoering.
Voorzitter
In dezelfde ‘Jong zijn in Schiedam’ wordt o.a. het aanstellen van extra jongerenwerkers van belang geacht, waarbij in de nota geconstateerd wordt dat hiervoor én voor andere belangrijke activiteiten nog geen dekking is gevonden en deze vanaf 2009 geleidelijk zal worden ingevuld. We vinden daarvoor in de begroting geen bedrag gereserveerd, en er wordt gesteld dat voor het jongerenwerk - op grond van het advies van de VU - een voorstel zal worden gemaakt voor na 2009. Dat is dus uitstel, waar GroenLinks niet voor is. Het rapport van de algemene rekenkamer leert ons dat de harde kern van jeugdwerkloosheid niet slinkt en dat de overheid niet de juiste aandacht en begeleiding geeft aan deze probleemgroep. Om deze moeilijke groep te vinden en te binden is ook extra jongerenwerk nodig, ook in Schiedam.
Waar uit te betalen? Voor GroenLinks is de noodzaak om in totaal € 225.000 in te zetten voor de externe projectleiders Tramplus, de Hoekselijn en Station Kethel niet aangetoond. Wij vinden dat het aantrekken van deze drie projectleiders voor 2009 nog maar eens zorgvuldig moet worden afgewogen tegenover de jeugdproblematiek en de raadsbrede steun voor acties in de nota ’Jong zijn in Schiedam’.
Voorzitter
Fietsen is iets dat tienduizenden Schiedammers, groot en klein graag doen. Fietsen is gezond, leuk en handig: op de fiets ben je in twintig minuten van de ene naar de andere kant van de stad. En gelukkig heeft het college het fietsen hoog in het vaandel staan. Helaas merkt de fietser daar niet altijd veel van. Ondanks de vorig jaar aangenomen motie om bij wegwerkzaamheden fietsers goede en veilige alternatieven te bieden komen we nog te vaak het bord “fietsers afstappen” tegen, of erger: helemaal geen omleiding waardoor fietsers - en soms ook voetgangers - de autoweg worden opgestuurd! Dit maakt het fietsen er niet veiliger op, vooral niet voor kinderen en jongeren die – onbewust van het gevaar – zo de weg op crossen.
Ook de routes van en naar scholen vormen nog altijd een probleem: vanwege onveilige fietsroutes durven ouders hun kind niet op de fiets naar school te laten gaan en brengen deze dan liever met de auto! Wij zullen binnenkort de raadsleden uitnodigen eens met schoolkinderen mee te fietsen om de hindernissen en gevaren onderweg naar school te ervaren.
Helaas blijft niet goed zichtbaar hoe het college de achterstand in onderhoud aan fietspaden wil inhalen. In de begroting wordt geen concreet bedrag genoemd, dus roepen wij het college op om de fietspaden op een prominente plek te zetten bij het wegenonderhoud.
Ook het stallen van de fiets is niet altijd eenvoudig. Zo is nog altijd de beloofde uitbreiding van stallingmogelijkheden in de binnenstad niet gerealiseerd. Het gebrek aan plekken bij het Hof van Spaland nodigt niet uit tot boodschappen doen met de fiets. En als je op de fiets naar een van de festivals in de stad gaat, moet je maar afwachten of en hoe je de fiets weer terug vindt. Over dit fiets parkeren bij festivals dienen wij samen met D66 een motie in.
Voorzitter
Fietsendiefstal is een groot probleem, ook in Schiedam. Gelukkig worden er regelmatig fietsen teruggevonden. Alleen de vraag is: hoe vindt de rechtmatige eigenaar de opgespoorde fiets? Om deze een tocht langs verschillende politiebureaus en andere opslagplaatsen te besparen zijn diverse gemeenten gestart met regionale afhaalcentrales (Afac) die alle gevonden fietsen centraal opslaan, registreren en op internet zetten. De burger kan zo online z’n fiets op basis van kenmerken terug vinden.
Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld om het inrichten van een Afac te ondersteunen. Het zou een goede service aan onze burger zijn om een dergelijke Afac ook in onze regio samen met buurgemeenten te realiseren. Rotterdam onderzoekt hiervoor de mogelijkheid op de grens van Rotterdam en Schiedam. Wij dienen voor het nemen van een initiatief voor het gezamenlijk opzetten van een Afac samen met D66 een motie in.
Advies: zoek via Google naar het concept van de Afac, het nut van de Afac wordt dan zeker duidelijk.
Glasvezel
Schiedam wil graag de creatieve bedrijvigheid aan zich binden en nieuwe ondernemers op dit vlak binnen halen. Deze ondernemers hebben in zijn algemeenheid een schone bedrijfsvoering. Deze ondernemingen vragen wel bepaalde voorzieningen, waaronder snel internet via glasvezel. Het is GroenLinks onduidelijk of deze voorzieningen reeds aanwezig zijn, bijvoorbeeld in de Hoogstraat, de Brandersbuurt of op andere potentieel geschikte plekken. Kan het college aangeven waar reeds een glasvezel infrastructuur aanwezig is en is het college bereid om volgend jaar zo nodig deze infrastructuur te (laten) aanleggen.
Ed Gloudi 11 november 2008