Een civiel ingenieur heeft zich bij de landelijke en Schiedamse politiek gemeld met verontrustende berichten over de aanleg van de A4 Delft-Schiedam. De man, Ad de Kanter, heeft als civiel ingenieur de afgelopen maanden in het ‘vergunningenteam’ van de gemeente constructietekeningen en –berekeningen van onder andere de landtunnel gecontroleerd. In mails aan volksvertegenwoordigers meldt hij dat aannemer, Rijkswaterstaat en de leiding bij de gemeente wat laatdunkend hebben gereageerd op opmerkingen van de controleurs over fouten en onvolkomenheden in de constructieve berekeningen en -tekeningen. De aannemer reageert nauwelijks serieus op deze opmerkingen. Volgens de Kanter is temperatuurbelasting niet meegenomen in de berekeningen en is de detaillering van de wapening op essentiële plaatsen onjuist, waardoor op enig moment bezwijken van de constructie niet kan worden uitgesloten.
Zijn kritiek gaat echter verder. Onder tijdsdruk krijgen de controleurs de opdracht constructies van bepaalde geluidsschermen maar niet te controleren. En ook beperkte de leiding van de afdeling zich tot het schrijven van een wat vrijblijvende brief aan Rijkswaterstaat, toen bleek dat Rijkswaterstaat niet met de medewerkers van gemeente Schiedam wilde overleggen betreffende de constructie van de landtunnel. Dit was voor De Kanter de aanleiding om op 7 juni acuut met zijn werk voor de gemeente te stoppen en nu de klok te luiden.
Vanuit de fractie is inmiddels diverse malen contact geweest met de heer De Kanter. Zij vindt vooral het punt van de gemelde druk op de controle verontrustend. Bij dit soort grootschalige projecten mag op geen enkele wijze de controle op veiligheid in het geding zijn. Een vergelijking met “Odfjell” dringt zich op.
De fractie neemt dit signaal dan ook zeer serieus. Ook al lijkt dit een “technische” zaak, de Schiedammer moet er op kunnen vertrouwen dat de gemeente de bouw goed in de gaten houdt en dat de gemeenteraad dat dan weer controleert.
De eerste reactie van het College op de onthullingen van De Kanter op 20 juni was letterlijk deze ene zin: “Voor de goede orde: de gemeente Schiedam toetst volgens de wettelijke normen en neemt hierin vanzelfsprekend haar verantwoordelijkheid.”
GroenLinks heeft in de gemeenteraad meermalen benadrukt dat de raad de touwtjes in handen moet hebben bij de (inrichting van) de A4. Daarvoor is gedegen informatie uit het college essentieel. Het zou het College dan sieren om inzichtelijk te maken hoe de gemeente Schiedam toetst en haar verantwoordelijkheid neemt. Daarom heeft GroenLinks de wethouders om een nadere toelichting gevraagd, want met dit antwoord neemt GroenLinks geen genoegen, zeker niet op dit zo beladen dossier.