De bewoners van Schiedam Noord worden nu al blootgesteld aan zeer hoge geluidsniveaus als gevolg van landende en stijgende vliegtuigen. Dit leidt tot veel klachten bij de Milieudienst - veelal vanwege slaapverstoring. GroenLinks Schiedam beschouwt de officiële klachten als topje van de ijsberg. Vandaar dat in ons verkiezingsprogramma is gesteld dat de geluidscontour van Rotterdam Airport niet mag worden vergroot.

Het vliegveld heeft recent aangekondigd een milieu-effectonderzoek te starten voor hun wens om het aantal vluchten met grote vliegtuigen uit te breiden van 21.000 nu naar 37.000 in de komende tien jaar. Een toename van 75%! GroenLinks is daar uiteraard niet blij mee en deel de zorgen die door het SOBO als vertegenwoordigers van de Schiedamse bewonersverenigingen geuit zijn. Ook de gemeente Schiedam heeft zijn bedenkingen verwoord in een zienswijze. GroenLinks hoopt dat de zienswijzen op de plannen zullen leiden tot een goede opdracht voor het milieuonderzoek door een onafhankelijk en ervaren onderzoeksbureau. Dit onderzoek zal later dit jaar worden gehouden.

Rotterdam Airport afficheert zich als ‘zakelijk’, maar richt zich vooral op zonbestemmingen. GroenLinks verwacht dat het milieu-effectonderzoek zal aantonen dat méér vluchten ten koste zullen gaan van welzijn en gezondheid van tienduizenden Schiedammers. En dat is  naar de mening van GroenLinks belangrijker dan een gezonde exploitatie van het vliegveld.

Medio 2015 wil Rotterdam The Hague Airport een nieuwe vergunning (luchthavenbesluit) hebben. De Minister van Infrastructuur en Milieu zal daar een beslissing over nemen. GroenLinks kan niet voorkomen dat Rotterdam The Hague Airport een plan voor meer vluchten indient, maar kan en zal wel scherp blijven op de resultaten van het milieu-effectonderzoek om achteruitgang van het leefmilieu in Schiedam te voorkomen.

John Witjes.