Het liefst zou ik zien dat elk online bericht een vinkje zou krijgen wanneer deze objectief juiste informatie bevat. Dat het dus waar is wat er in zo’n bericht staat en de inhoud hiervan klopt. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook, een rood kruis bij nepnieuws, bewust onvolledige berichten of ongegronde bangmakerij. Ik bedoel hier nadrukkelijk geen censuur, want iedereen mag van mij nog alles zeggen binnen de grenzen van de grondwet op hun eigen platform. Maar wél duidelijkheid voor de lezer, zodat die weet of het klopt wat die leest.

Eigenlijk net zoals Twitter doet bij de fake news berichten van Donald Trump. Daar verschijnt nu een waarschuwing bij. Maar bij berichten met lokale onwaarheden verschijnt er helaas nog geen vlaggetje. Lokaal Fake News kan dus zonder consequentie over het internet rond blijven zwerven. 

Totdat iemand de moeite neemt om deze inhoudelijk te ontkrachten en duidelijk uit te leggen hoe het nou wel zit. In een ideale wereld zou de lokale media dit doen: de uitspraken van politici, Schiedammers en betrokkenen kritisch tegen het licht te houden en deze te toetsen. Maar in het geval van Nieuwe Energie voor Groenoord is de stroom van nepnieuwsberichten zo sterk, dat er eigenlijk geen beginnen aan is om al deze onwaarheden te ontkrachten. 

Zo gebeurt het dus ook dat het wordt ondergesneeuwd door bagger. Berichten die gebaseerd zijn op feitelijke informatie en hier ook naar terugverwijzen. Berichten die vaak wat meer woorden nodig hebben om de nuances en de details goed uiteen te zetten. Berichten die zorgvuldigheid vereisen en niet in een populistische bullshit slogan samen te vatten zijn. Kortom: berichten waar je er niet meerdere van kunt plaatsen op een dag. Zelfs niet als je niets anders te doen zou hebben als bijvoorbeeld raadslid.

Het viel GroenLinks op dat er best wat hardnekkige onwaarheden over Nieuwe Energie voor Groenoord rondzwerven. En dat is jammer. Want dat ontneemt vaak de mogelijkheid om de echt oprechte zorgen, vragen en onzekerheden van mensen over dit onderwerp de aandacht te geven die ze zeker verdienen. Een normaal, inhoudelijk en op feiten gebaseerd gesprek, is met deze stroom aan onwaarheden bijna niet mogelijk. Het plan om de gebouwen in Groenoord op een andere manier te gaan verwarmen wordt in december door de gemeenteraad behandeld. Alle informatie hierover is te vinden via deze link onder punt 17

Dit lijkt me dus een goed moment om de meest voorkomende onwaarheden te bespreken. En mocht je naar aanleiding van het raadsvoorstel of dit stuk nog vragen hebben over Nieuwe Energie voor Groenoord, dan ben je van harte welkom tijdens onze GroenLive sessie op donderdag 26 november om 20:00 uur.stappen gezet om te onderzoeken of Groenoord (en Nieuwland) geschikt zouden zijn als startwijken in Schiedam.

Onwaarheid 1: “Aardgasverbod”

Een (algemeen) aardgasverbod. Het bestaat niet en het komt er ook niet. Ook niet in Groenoord. Huiseigenaren of Verenigingen van Eigenaren die niet mee willen doen met de aansluiting op het warmtenet, blijven hun gasaansluiting houden. Nederland heeft echter wel de ambitie om haar gebouwen in 2050 niet meer te verwarmen met aardgas. Deze ambitie komt voort uit ons nationale klimaatakkoord. Kort gezegd komt het erop neer dat we ervan uit moeten gaan dat er in 2050 geen aardgas meer door de leidingen stroomt. Dit doen we om als land onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk te verminderen en zo actie willen ondernemen tegen de opwarming van de aarde. Natuurlijk willen we in 2050 onze huizen nog wel verwarmen, daarom is het belangrijk dat we er in heel Nederland, en dus ook Schiedam, voor zorgen dat we dit kunnen doen zonder aardgas.

Onjuist bericht over zgn aardgasverbod

Het is zelfs zo dat voor nieuwbouwwoningen al sinds juli 2018 geldt dat deze opgeleverd worden zonder gasaansluiting. Als je ‘aardgasverbod’ googlet kom je dit soms tegen, terwijl dit technisch gezien ook geen verbod is, maar juist het schrappen van de gasaansluitplicht voor nieuwbouw. 

En over die 'MILJOENENSUBSIDIE'. Groenoord is inderdaad niet een van de proeftuinen in het Programma Aardgasvrije Wijken. Onze aanvraag daarvoor is afgewezen. Wel heeft Schiedam al eerder bijna 6 miljoen aan subsidies binnengesleept voor als we in 2021 aan de slag gaan met Nieuwe Energie voor Groenoord. Dit zijn onder andere de subsidies van Kansen voor West, Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen (SAH) en ELENA.

Test

Onwaarheid 2: “de fuik van het GroenLinkse Klimaatgeloof” 

Om de verschillende ambities om duurzamer met onze aarde om te gaan werkelijkheid te maken, zijn deze opgenomen in afspraken op verschillende niveaus. Op VN niveau, op Europees niveau en op landelijk niveau in het Klimaatakoord. Om dat in Nederland verder uit te werken zijn er nog de Regionale Energie Strategieën. Waarin in de regio gemeenten, waterschappen en provincie samen afstemmen waar de kansen en uitdagingen voor de energietransitie in de regio liggen en hoe ze elkaar daarin kunnen helpen.

Nog een niveautje lager, op het gemeentelijke niveau, komt dit tot uiting in de Transitievisie Warmte. Elke gemeente is verplicht om in 2021 een vastgesteld plan te hebben over hoe ze de warmtetransitie gefaseerd willen aanpakken. Wij hebben de Schiedamse Transitievisie Warmte vorige maand in de gemeenteraad vastgesteld. Al deze afzonderlijke afspraken komen wel voort uit elkaar, maar zijn wel afzonderlijk vastgesteld. We zijn op basis van deze afspraken niet verplicht om door te gaan met Nieuwe Energie voor Groenoord. Nieuwe Energie voor Groenoord is wel een logisch gevolg, maar de gemeenteraad is nog helemaal vrij om een oordeel te vellen over dit Wijkuitvoeringsplan. Overigens wil ik hierbij ook opmerken dat GroenLinks het bij deze plannen niet voor het zeggen heeft. Daarvoor zouden we toch echt een meerderheid aan zetels in de raad moeten hebben (18) terwijl we er nu 3 hebben. Dit is dus niet genoeg voor alleenheerschappij. De Schiedamse plannen komen onder andere voort uit wat landelijk van ons als gemeente verwacht wordt. In de vorige raadsperiode, waarbij GroenLinks helemaal niet in de coalitie zat, zijn met de ondertekening van de green deal dan ook al de eerste stappen gezet om te onderzoeken of Groenoord (en Nieuwland) geschikt zouden zijn als startwijken in Schiedam.

Onwaarheid 3: “De Schiedammer wordt op kosten gejaagd”

Minimaal €15.000,- zou het ‘gasverbod’ (zie onwaarheid 1) per woning kosten, werd al in juni 2019 gesteld. Toch bijzonder, want hoewel de afgelopen jaren zeker getallen zijn genoemd in de voorbereiding van de definitieve businesscase, is hierbij altijd opgemerkt dat dit om voorlopige schattingen en berekeningen ging. Tot vorige week waren alle cijfers die voorbij zijn gekomen dus onzeker, maar nu de definitieve businesscase voorligt kunnen we het ook over exacte cijfers hebben. Deze cijfers gelden indien de gemeenteraad instemt met het raadsvoorstel. In dat geval geldt het volgende: gemiddeld genomen levert de overstap op het warmtenet huiseigenaren geld op. (zie voor meer details de businesscase vanaf pagina 13). Hiervoor is gemiddeld genomen een investering van € 14.299,- euro nodig om aan te sluiten op het warmtenet. Omdat niet alle huiseigenaren zomaar dit bedrag kunnen betalen, kan er gebruik gemaakt worden van een gemeentelijk Stimuleringsfonds. Deze lening wordt dan over een looptijd van 30 jaar terugbetaald. En omdat door de investering de maandelijkse lasten dalen, levert het uiteindelijk, ook na aftrek van de lening, geld op. Gemiddeld is dit zo’n € 690,-, maar voor 91% van de particuliere eigenaren kan dit oplopen tot € 1.334,-.

Je zou nu dus de volgende titel voor een artikel kunnen gebruiken (lezen jullie mee Schiedamsnieuws.nl?) “VAN GAS LOS SCHIEDAM-GROENOORD LEVERT HUISEIGENAAR GEMIDDELD €690,- OP” En dan is er ook nog het fenomeen energiearmoede. De gasprijs gaat de komende jaren met 10 cent stijgen. Nu niet investeren in de energietransitie in Groenoord, betekent dus júist dat Groenoorders op kosten worden gejaagd.

Test

Onwaarheid 4: “Noodzakelijk onderhoud wordt uitgesteld” (zie downloads onderaan)

Dit stond onder andere in de open brief van het SOBO dat gemeenteraadsleden vorige week dinsdag, een aantal dagen vóór het verschijnen van de businesscase, per mail ontvingen. Noodzakelijke aanpak wordt allesbehalve uitgesteld door Woonplus. Het onderhoud wordt uitgevoerd wanneer dit nodig is, en hierbij wordt niet gewacht tot Nieuwe Energie van Groenoord van start gaat. De onderhoudswerkzaamheden aan het Jacques Urlusplein zijn hier een voorbeeld van. Waar mogelijk worden toekomstige onderhoudswerkzaamheden juist naar voren gehaald zodat deze meteen meegenomen kunnen worden in de werkzaamheden van het Wijkenergieplan en ze voor zo min mogelijk overlast voor de bewoners zorgen. Met de energietranisitie in Groenoord ontstaat er juist een impuls om de woningvoorraad, die kwalitatief slecht is, op te waarderen waardoor bewoners meer wooncomfort en een gezondere leefomgeving krijgen.

Aardgasvrij maken woningen Groenoord

Onwaarheid 5: “Arjen Lubach zegt ook dat Nieuwe Energie voor Groenoord waanzin is”

In de brief van Sobo werd de uitzending van Zondag met Lubach aangehaald. Lubach betoogt dat een warmteleiding geen zoden aan de dijk zet in de energietransitie, als die leidingen op biomassa of gas worden gestookt. Het is terecht dat daar een discussie over gevoerd wordt. Maar laat de leiding over Noord nou net gebruik maken van restwarmte vanuit de industrie, waar we in onze regio nou juist meer dan genoeg van voorhanden hebben! In het inmiddels beruchte item van Lubach wordt letterlijk gezegd: “Dat is heel goed.” Kijk maar hier: 

Het is fijn dat de businesscase van Groenoord erkenning krijgt van een landelijke opiniemaker, een mooie afsluiting van dit stuk lijkt me! Wel moet me nog van het hart dat ik het enorm teleurstellend vind dat ervaren raadsleden, die heel goed weten hoe ze het politieke spel op een oprechte manier kunnen spelen, ervoor kiezen om doelbewust leugens te verspreiden en angst te zaaien in onze stad. De berichten getuigen van minachting voor het college, de raad en de betrokken organisaties en ambtenaren, maar misschien getuigt het nog wel het meest van de eigen onzekerheid over diens bekwaamheid om op een eerlijke manier politiek te bedrijven. Ik gun ze beterschap.

Want de bewoners van Groenoord verdienen beter. Namelijk een eerlijke, zakelijke en feitelijke afweging van de gemeenteraad of we met dit project de wijk vooruit helpen. Wat ons betreft laat de business case dat heel duidelijk zien; met beperkte gemeentelijke middelen wordt een enorme investering in de wijk mogelijk gemaakt waar het wooncomfort, werkgelegenheid en de sociale cohesie mee vooruit geholpen worden. En waarmee wordt voorkomen dat Groenoorders bij een stijgende gasprijs komende jaren veel meer geld per maand kwijt zijn aan de energierekening. Zelfs als dat geen CO2-reductie zou opleveren, zou dat een goede business case zijn! Wij zien het debat hierover, gebaseerd op feiten en openbare stukken dan, dan ook met veel plezier tegemoet.