Burgers verenigd in Actiecomité Hoogoverijssel hebben de regering ter verantwoording geroepen over de geluidsberekeningen rond het in april 2019 fors uit te breiden vliegveld Lelystad. De staatssecretaris heeft zich genoodzaakt gezien toe te geven dat er “onvolkomenheden” zitten in het milieu-effectrapport. Opvallend genoeg blijft in de reacties op deze schokkende bevindingen de besluitvorming rond Rotterdam Airport buiten beeld. Onterecht, zo menen diverse locale en provinciale GroenLinksers.

Het actiecomité ontdekte fouten, waardoor het op papier stiller lijkt dan het straks zal zijn. Er blijkt gerotzooid met de geluidsonderzoeken. Met name de (stilte)gebieden op enige afstand van het vliegveld blijken wel degelijk veel meer geluid te verduren te krijgen dan de in de MER berekend. Vliegbewegingen, aantallen vluchten, gebruikte modellen: op vele fronten worden vraagtekens gezet. Hun conclusie: het systeem van geluid berekenen deugt niet.

Ook bij Schiphol was dit eerder al het geval en bij Maastricht Airport moet men het eerdere milieurapport over doen. Oud-minister Winsemius gaf aan dat de discussie weer eens was “geSchiphold”: elke keer weet Schiphol toename van vliegverkeer te verkopen als winst voor economie en omgeving. Men past er desnoods procedures, berekeningen en rapporten voor aan.

De nieuwste truuk van Schiphol is om mensen die in de buurt van het vliegveld gaan wonen een verklaring te laten tekenen het geluid van de vliegtuigen voor lief te nemen en niet te klagen. Een kettingbeding heet dat.

De vraag is natuurlijk of dergelijke streken ook rond Rotterdam Airport worden uitgehaald. Het antwoord daarop moet welhaast “ja” zijn. Want waarom zou het in Rotterdam wel allemaal correct verlopen met de uitbreiding van het aantal vluchten door RTHA? Ook hier beweert het vliegveld dat meer vliegen kan zonder extra geluidsoverlast. Ook hier worden geluidsmodellen gehanteerd waarbij niet wordt gemeten maar berekend. Ook hier vindt men een enkel handhavingspunt wel genoeg. Ook hier zegt men dat vliegtuigen snel stiller zullen worden. Ik heb alleen nog niet gehoord van het ondertekenen van een kettingbeding door de toekomstige bewoners van de wijk Schiedamse Meesters.

Daarom vind ik het terecht dat er nu ook (door GroenLinks in Provincie en diverse gemeenten) vragen worden gesteld over de betrouwbaarheid van de rapporten die zijn ingebracht voor het nieuwe luchthavenbesluit voor Rotterdam Airport.

En als er een systematiek wordt gebruikt waarbij het vliegtuiggeluid over een hele dag wordt uitgesmeerd, moet die rekenarij dan niet eens worden gemoderniseerd? Omwonenden hebben natuurlijk geen last van een gemiddeld geluidsniveau van 40 decibel, maar wel van de piekgeluiden van 80 dB ’s morgens vroeg en ’s avonds laat. Het is natuurlijk van de gekke dat er een vliegveld precies tussen enkele dichtbevolkte woonwijken is gelegen. In dit opzicht verschilt RTHA wél duidelijk van Lelystad: er wonen daar nauwelijks mensen in het verlengde van de start- en landingsbaan!