Gisteren lazen wij echter op twitter een bericht van een wijkagent van het basisteam Schiedam dat er naar aanleiding van klachten van omwonenden, de agent een bezoek heeft gebracht aan een verward persoon waar de gemeente Schiedam een half jaar geleden de woning heeft schoongemaakt in verband met ernstige vervuiling. Maar helaas is de situatie weer terug bij af. Volgens de wijkagent is de juiste hulpverlening niet op gang gekomen. De fracties van GroenLinks en fractie van Dijk hebben hierover meteen schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders:
- Is het college bekend met het bericht van de wijkagent en is bij de gemeente bekend welke woning en bewoner het betreft?
- Afgelopen zomer is de gemeente Schiedam gestart met de implementatie van een nieuwe aanpak om huisvervuiling tegen te gaan en bewoners te begeleiden naar en met de beste zorg. Zijn de bewoners die voor de zomer al bekend waren bij de gemeente ook direct meegenomen in deze nieuwe methodiek of enkel de nieuwe meldingen?
- Heeft het college zicht op de hulpverlening die bij deze bewoner is ingezet? En klopt het beeld dat de wijkagent schetst dat in dit geval niet de juiste hulpverlening op gang is gekomen, en zo ja: waarom is dit niet gebeurd?
- Hoe gaat de communicatie in dit soort situaties die politie aantreffen en de inzet die de gemeente hierop doet? Wordt er ook teruggekoppeld aan de politie als een zorgtraject niet goed of vlot op gang komt of als een bewoner hardnekkig zorg mijdt waardoor de zorg (nog) niet van de grond komt?
- Indien de bewoner een zorgmijder is, welke stappen zijn er in dit geval, of worden er in het algemeen genomen om te voorkomen dat een bewoner weer in een vervuilde woonsituatie terecht raakt?