Het openbaar vervoer in Schiedam Noord is met het in de avonduren opheffen van de directe verbinding van de tram met de wijken Woudhoek en Spaland fors verschraald. Sinds 9 december rijdt tramlijn 21 ’s avonds en op zondagochtend niet meer en zijn de bewoners aangewezen op een overstap vanuit tram 24 op een inderhaast geregeld “pendelbusje” tussen Hof van Spaland en eindpunt Harreweg (vice versa). Een bomvolle tram met protesterende bewoners vormde het bewijs dat de zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer breed gedeeld worden.
Terwijl de wijk Spaland bij de bouw ruim 20 jaar geleden werd aangeprezen om zijn goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer: aan het eindpunt van de tram. En het zou slechts een kwestie van tijd zijn tot die tramlijn zou worden doorgetrokken langs de wijk Spaland naar een snel te bouwen Station Kethel. Nu 20 jaar later is duidelijk dat dit station er niet komt en dat de tramlijn niet wordt doorgetrokken. Daar komt dan nu het snijden in de dienstregeling van tramlijn 21 bij. De Stadsregio is zelfs van plan deze lijn eind 2013 helemaal te schrappen.
GroenLinks Schiedam heeft hier binnen en buiten de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Fractievoorzitter Ed Gloudi was zaterdag 8 december present bij het bewonersprotest tegen de opheffing van de avondtram. De bewoners waren in groten getale opgekomen voor een “laatste rit” en zij lieten daarmee ook aan de politiek weten dat de lokale politici moeten blijven strijden voor volwaardig openbaar vervoer in Schiedam Noord.
Het feit dat weinig mensen gebruik maken van de tram in de avond mag volgens GroenLinks niet het doorslaggevend argument zijn om 's avonds dan maar niet meer te rijden. Reizen met het openbaar vervoer moet weer aantrekkelijk gemaakt worden. Voor degenen die afhankelijk zijn van het OV, maar ook voor mensen die nu nog met de auto reizen. Het door de Stadsregio aangedragen alternatief van een pendelbus ziet GroenLinks niet als volwaardig, want drempelverhogend. Ook aan het door de gemeente bereikte akkoord over een ringlijnbusje kleven nog de nodige bezwaren en onduidelijkheden.
Liefst ziet GroenLinks dat alsnog de tram langs Spaland wordt doorgetrokken met een directe aansluiting op station Schiedam Centrum. GroenLinks zal hiervoor blijven pleiten.