GroenLinks Schiedam heeft teleurgesteld gereageerd op het besluit van het kabinet de A4 Delft-Schiedam aan te willen leggen. In een brief aan buurgemeenten, de Tweede Kamer, de pers en het college en de raad van Schiedam maakt GroenLinks Schiedam duidelijk dat het Kabinet tegen beter weten in blijft vasthouden aan weinig steekhoudende argumenten voor de aanleg.

Brief van 5 september 2009 aan buurgemeenten, de Tweede Kamer, de pers en het college en de raad van Schiedam:


Rookgordijn om asfalt te verkopen.

Niet verrassend, maar wel teleurstellend. Met de beslissing van het kabinet de A4 Delft-Schiedam aan te willen leggen, nemen de ministers een voorschot op de thans lopende inspraakprocedure en leggen zij een zware hypotheek op de uitkomst daarvan. En dat is spijtig. Het besluit om het spoorverkeer tussen Rotterdam en Den Haag te verbeteren is wat ons betreft een rookgordijn. Het moet de pil voor de tegenstanders minder bitter maken.

Bij het besluit de A4 D-S aan te willen leggen, komt minister Eurlings met dezelfde argumenten als in de recente Trajectnota/MER. Daarvan is door ons en vele andere critici uitvoerig aangegeven dat deze argumenten geen steek houden, maar de minister blijft volharden, tegen beter weten in. Bovendien blijkt de minister ineens ruim 200 miljoen euro extra te willen uitgeven. Minister Eurlings heeft duidelijk haast, maar kan niet om de inspraakprocedures heen. Voordat hij het ontwerptracébesluit zal presenteren, zal hij eerst nog moeten ingaan op alle bezwaren die in de afgelopen maanden geuit zijn. En ook het ontwerptracébesluit zal voor inspraak moeten worden voorgelegd. Het is uiteindelijk aan de Tweede Kamer om het Kabinet op andere gedachten te brengen.

Wij hebben in ons commentaar op de Trajectnota gepleit voor verbeteren van het openbaar vervoer tussen Rotterdam en Den Haag. Dat het Kabinet zich nu positief uitlaat over spoorprojecten op het traject is verheugend. Maar wij hebben helaas geen nieuwe elementen kunnen ontdekken in de opmerkingen die de ministers daarover hebben gemaakt in hun brief aan de Tweede Kamer. En de toezeggingen zijn boterzacht. Feitelijk geven zij alleen aan dat het een goed idee is dat er een hoogfrequente verbinding komt. Over de Stedenbaan wordt ook al vele jaren vruchteloos gesproken. Er wordt bovendien geen enkele uitspraak gedaan over het daadwerkelijk realiseren van een viersporige tunnel in Delft of de aanleg van station Schiedam Kethel. Ook een tijdpad ontbreekt. Het is oude wijn in nieuwe zakken.

De ministers suggereren in het “besluit” van 3 september een koppeling tussen asfalt en rails die oneigenlijk is en die alleen bedoeld lijkt om het aanleggen van nieuw asfalt te legitimeren. Het Kabinet heeft dé kans om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer laten liggen. En dat is zeer teleurstellend.


Schiedam 5 september 2009

Namens de GroenLinks fractie:  Ed Gloudi

Namens het afdelingsbestuur GroenLinks: Anneke Meijer