Tegen het einde van het gebruiksjaar (1 november 2021 - 31 oktober 2022) heeft de luchthaven zelf de inspectie benaderd en “maatregelen genomen” om te voorkomen dat de geluidsruimte overschreden zou worden. In eigen communicatie legt de directie van de luchthaven de schuld bij de traumahelikopter en aanhoudende oostenwind. De overloop van Schiphol in de zomermaanden wordt niet genoemd als mogelijke oorzaak.
De maatregelen lijken niet meer te zijn dan een herberekening van de geluidsruimte. GroenLinks is op z’n zachtst gezegd verbaasd over het feit dat de geluidsruimte met terugwerkende kracht is herberekend, daarom heeft Yorick Haan vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.
Hij wil onder andere weten wat het college vindt van de het gegoochel met cijfers door Rotterdam Airport. Ook wil hij weten of het college al eerder wist van de rekentruc en waarom de raad niet is geïnformeerd.
* CRO = Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Rotterdam, een overlegorgaan van vliegveld, ministerie, inspectie, provincie, gemeenten en bewonersvertegenwoordigers.