Van december tot april hebben 2.557 mensen de petitie getekend tegen mogelijke uitbreiding van het vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De petitie was een initiatief van GroenLinks en de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV). De voorzitter van de BTV overhandigde de handtekeningen op 13 april aan gedeputeerde mw. A. Bom, vlak voor zij met de wethouders van Rotterdam, Schiedam en Lansingerland in gesprek zou gaan over de plannen van het vliegveld.

Door het ondertekenen van de petitie gaven omwonenden aan dat zij vinden dat de politiek het leefmilieu rond het vliegveld moet beschermen en daarom niet moeten instemmen met uitbreiden van de geluidsruimte van RTHA, om zo geluidsoverlast, slaapverstoring, uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging te voorkomen.   In het persbericht na het aanbieden van de ruim 2500 handtekeningen stelde de BTV fijntjes dat er meer tegenstanders dan voorstanders van uitbreiding blijken te zijn. Want als reactie op de BTV petitie waren de voorstanders van uitbreiding van RTHA eveneens een petitie gestart. Zij wilden aantonen dat ‘uitbreiding RTHA niet mag en kan worden tegengehouden door enkele honderden bewoners’. De petitie vóór uitbreiding is uiteindelijk ondertekend door 1.566 personen.   De BTV: “Als we de resultaten van beide petities naast elkaar leggen, en ons realiseren dat personen beide petities in exact dezelfde periode hebben kunnen ondertekenen, en dat voor- en tegenstanders van uitbreiding allebei hun best hebben gedaan om beide petities te laten ondertekenen, dan blijkt dus dat er 63% meer tegenstanders zijn van uitbreiding RTHA, dan voorstanders.”