Schiedam moet, als het gaat om de meeste stikstofdioxide (NO2) in de lucht, in Nederland alleen Rotterdam achter zich laten. Dit blijkt uit een onderzoek van NRC-Handelsblad naar de aantrekkelijkste gemeente om in te wonen dat woensdag 8 april verscheen.

In Rotterdam zit 30,1 microgram NO2 in de lucht; in Schiedam 29,9. We hebben het over een gemiddelde; per straat en wijk kan dit op piekmomenten natuurlijk nog flink toenemen.

Met een beetje wind uit het zuidoosten halen we die ‘achterstand’ ongetwijfeld snel in. Bij westenwind zitten we trouwens ook niet geweldig, want Vlaardingen staat vierde met 28,6 microgram. Verder in de top-10 staan regiogemeenten als Delft, Maassluis en Rijswijk.

Blootstelling aan stikstofdioxide kan leiden tot een verminderde longfunctie, een toename van luchtwegklachten, astma-aanvallen en een verhoogde gevoeligheid voor infecties.

GroenLinks waarschuwt al jaren tegen de slechte luchtkwaliteit in de regio. In het programma van GroenLinks Schiedam kiezen we daarom nadrukkelijk voor de fiets en het openbaar vervoer. Ook heeft GroenLinks zich altijd uitgesproken tegen aanleg van de A4 Delft-Schiedam. En nu de weg er dan toch komt, zijn wij van mening dat Schiedammers niets van deze weg mogen horen, zien of ruiken.

GGD-rapport brengt gezondheid Schiedammers in kaart

Vorig jaar verscheen een rapport van de GGD Rotterdam-Rijnmond dat de gezondheid van de gemiddelde Schiedammer in kaart bracht. De conclusies logen er niet om: Schiedammers ervaren vaker dan de rest van Nederland en de regio een lichamelijke beperking en een minder goede psychische gezondheid. Ook is de levensverwachting lager. Als oorzaken noemen de onderzoekers voornamelijk geluidshinder en blootstelling aan vuile lucht.

Veel voorkomende doodsoorzaken zijn longziekten en hart- en vaatziekten. De totale sterfte is in Schiedam ‘hoger dan op basis van de bevolkingssamenstelling verwacht zou worden’. Verder meldt het rapport: ‘In Schiedam zijn er opvallende percentages op het gebied van hoge bloeddruk, astma en COPD’ (chronische longziekten).

Zowel de longziekten als de hart- en vaatziekten zijn voor een groot deel een direct gevolg van het wegverkeer in en rond de stad. Het onderzoek van de GGD constateert dat 10 procent van de Schiedamse bevolking dicht langs een drukke weg woont.

Verbeteren van de luchtkwaliteit is daarom een onderwerp waarop lokale inzet dringend nodig is. Als remedie noemt de GGD zeer nadrukkelijk ‘structurele bronmaatregelen’, wat in gewone mensentaal neerkomt op de beperking van de maximum snelheid, maatregelen om het verkeer schoner te maken en de verkeersdruk af te laten nemen in plaats van te faciliteren met meer asfalt.

Niet alleen luchtvervuiling, maar ook geluidshinder

De verkeersintensiteit is niet alleen van grote negatieve invloed op de luchtkwaliteit, maar ook geluidshinder is een groeiend probleem. Sinds 2008 is de geluidshinder toegenomen. Dit leidt tot uiteenlopende gezondheidsproblemen. Er is sprake van alledaagse hinder, maar ook van slaapverstoring. Het gevolg is vaak hoge bloeddruk en hartinfarct. Ook hier geldt het wegverkeer als een belangrijke oorzaak.

De eeuwige roep om meer wegen

We zitten in een regio waarvan alle steden in de top-10 met de meest vervuilde lucht staan. De A4 is bijna klaar en alsof het nog niet genoeg is, liggen er al nieuwe plannen voor nog meer drukke wegen om die steden.

Ook klinken er geluiden om de capaciteit van Rotterdam The Hague Airport flink uit te breiden. De gevolgen voor de geluidsoverlast laten zich raden.

Zeker met in het achterhoofd de uitkomst van het onderzoek van NRC-Handelsblad en het vorig jaar verschenen GGD-rapport, zijn we volgens GroenLinks op rijksniveau volstrekt op de verkeerde weg, of misschien de weg wel helemaal kwijt!