De Schiedamse gemeenteraad heeft in de vergadering van 21 juni jl. onder aanvoering van GroenLinks gestemd tegen een nieuwe vergunning voor Rotterdam Airport. Hennie Hagen gaf aan dat tijdens het bezoek aan Rotterdam Airport van een dag ervoor de raadsleden van de directie van RA de bevestiging hadden gekregen dat het totale aantal vluchten kan gaan stijgen van 22.000 per jaar nu naar 25.300 zodra de vergunning rond is, een stijging van 15%. Wat werd verkocht als een technische aanpassing, bleek toch méér in te houden.

Ook het feit dat de overheid voor zichzelf een uitzondering op het nachtregime wil maken door jaarlijks naar schatting 100 nachtvluchten te laten plaatsvinden, ging er bij de meerderheid van de Schiedamse raad niet in. Dat de effecten op de nachtrust van de inwoners van Schiedam Noord niet zijn onderzocht in de MER werd als een grote omissie gezien.

Hennie gaf nog aan dat thans de belasting door de vliegtuigen al niet gering is: 35% van alle landingen en 70% van alle stijgingen vond in 2006 plaats via Schiedam. 45% van de grotere vliegtuigen die tussen 22.00 en 24.00 uur landden, deed dit over Schiedam. En datzelfde gold voor de honderden nachtvluchten waarvoor nu al een uitzondering wordt gemaakt.

De meeste raadsleden vonden dat de minister zijn huiswerk over moet doen. Alleen VVD en D66 waren het hier niet mee eens.

Het woord is nu aan minister Eurlings: alle drie de direct betrokken gemeenten hebben zich tegen de nieuwe vergunning uitgesproken. We kunnen ons niet voorstellen dat hij desondanks de procedure door zal zetten.

John Witjes