Voorzitter, hier staat een trotse fractievoorzitter.

Trots op de winst die GroenLinks bij de verkiezingen haalde, trots op de snelheid, collegialiteit en voortvarendheid waarmee er een mooi coalitieakkoord, ‘Bouwen met nieuwe Energie’, is gemaakt. En Trots op het feit dat progressief Schiedam en GroenLinks, na een goede samenwerking in de raad de afgelopen jaren, de handen ineen hebben geslagen en samen een kei van een wethouderskandidaat voordragen.

Maar hier staat ook een fractievoorzitter met vertrouwen. Vertrouwen in het team van wethouders dat nu aan de slag gaat. Vertrouwen in de samenwerking tussen de zes fracties die het coalitieakkoord gesloten hebben. Zes, op onderwerpen soms zeer uiteenlopende fracties, die gezamenlijk een gedeelde ambitie voor de stad hebben weten te vinden. En ook vertrouwen dat de partijen die niet deelnemen in de coalitie toch veel punten uit het akkoord zullen herkennen en omarmen.

Vertrouwen dat we samen, met het college, de raad en met de stad met nieuwe energie kunnen gaan bouwen aan een mooier en duurzamer Schiedam.

GroenLinks pleitte in de campagne voor een groen, sociaal en open Schiedam. Die ambitie zie ik duidelijk terug in het akkoord.

Als het gaat om groen, dan zie ik het thema duurzaamheid concreet verweven in alle portefeuilles. Van alle kanten wordt de komende jaren gewerkt aan verduurzaming. Of het nou het verduurzamen van de woningvoorraad is, het vergroenen van de mobiliteit of het stimuleren van de circulaire economie. En,overkoepelend, zijn heldere en ambitieuze doelstellingen bepaald, zoals de doelstelling dat Schiedam in 2040 energieneutraal is.

Het ruimhartige sociaal beleid van Schiedam -dat altijd op de steun van GroenLinks heeft mogen rekenen- houden we in stand maar wordt op een aantal punten verder versterkt. Zo komt er meer inzet op nieuwe vormen van schuldhulpverlening die ook breder toegankelijk worden zodat bijvoorbeeld mensen met een eigen woning of zzp’ers ook geholpen kunnen worden als dat nodig is.

En als het gaat om een Open Schiedam gaat het om de openheid van de gemeentelijke organisatie en het openstaan voor inbreng uit de stad. Bestuurlijke vernieuwing is een leidend thema in dit akkoord. En dan gaat het niet om hoe we besluiten van college en raad beter kunnen uitleggen aan de stad. Maar dan gaat het over beter te luisteren naar, en meer open te staan voor, inbreng en initiatieven uit de stad. Dat vraagt ons opnieuw na te denken over de rolverdeling tussen stad, raad en college en de verwachtingen die daaruit volgen; daarvoor gaan we dan ook een ‘pact met de stad sluiten’. Een open bestuur voor een open Schiedam.

Open zijn en open staan gaat ook over diversiteit en inclusie, over acceptatie én integratie. Het nu gepresenteerde akkoord is hier glashelder in: In een stad als Schiedam is geen plaats voor discriminatie. Niet op religie, afkomst, seksuele geaardheid of om wat voor reden dan ook. Nergens. Iedereen moet, in een Open Schiedam, dezelfde kansen krijgen om mee te doen. De gemeente zal hierin, samen met de stad, een actieve rol nemen.

Ik nodig alle fracties uit om hun aanvullingen en suggesties bij dit hoofdlijnenakkoord in te brengen. Die kunnen worden benut bij het maken van het collegewerkprogramma. Ook dat is een open bestuur. En op 17 mei zullen we inhoudelijk debatteren met de raad over dit akkoord. Het moge duidelijk zijn: de fractie van GroenLinks steunt dit akkoord van harte.

Dat betekent overigens niet dat de fractie van GroenLinks de komende vier jaar achterover gaat leunen. Er blijft immers altijd nog wel wat te wensen over, het kan altijd beter… Daarom zal ik met mijn fractie -met onze idealen in het achterhoofd en het verkiezingsprogramma op tafel- het college kritisch volgen en daar waar nodig voorstellen doen om het net nog wat beter te doen. Samen met partijen in de Raad. En ik beloof u, we zullen onze eigen wethouder daarin ook niet sparen…

Voorzitter, ik dank de collega’s voor de prettige samenwerking in de afgelopen weken. En bijzondere dank gaat uit naar de mensen die ons daarbij hebben geholpen. De informateur natuurlijk, maar zeker de ambtelijke ondersteunersdie, soms letterlijk bij nacht en ontij, klaar stonden om ons weer van dienst te zijn. Enorm bedankt daarvoor! Laten we nu echt aan de slag gaan!