Toen het oorspronkelijke initiatiefvoorstel werd besproken in een commissievergadering besloot Kilickaya het voorstel terug te nemen en om het aan te passen aan de wensen en bedenkingen van collega's en college. Kilickaya: "Ik had de hoop dat we na overleg met ambtenaren en een wethouder op een meer positief-kritische houding van het college te mogen rekenen."

Kilickaya en Maris stuurden een brief aan de raad om de kritiek van het college te ontzenuwen. Ze hebben nog steeds de hoop dat een meerderheid van de raad zal instemmen met het initiatiefvoorstel.

De raadsleden schrijven in hun brief dat er naar hun idee "in een constructieve samenwerking tussen een oppositiepartij en een coalitiepartij en na
consultering van het college en ambtenaren een goed voorstel is gemaakt."

Er was met het college afgesproken dat het initiatiefvoorstel in de gemeenteraad van december aan de orde zou komen. "Wij verwachtten dat het college binnen een week met een reactie zou komen. Het voorstel was immers niet nieuw voor hen. Helaas kwam de reactie van het college niet binnen een week en is er vertraging opgetreden in de besluitvorming," aldus Maris en Kilickaya in hun brief.

"Wij vinden het jammer dat een constructieve samenwerking om te komen tot een gewijzigd initiatiefvoorstel witgoedregeling een kritische reactie van het college krijgt. Wij hopen dat de raad inziet dat de bezwaren ongegrond zijn. Het valt ons op dat het college in de reactie alleen redenen noemt om het niet te doen in plaats van oplossingen te bieden of voorstellen te doen om het voorstel wel een kans van slagen te bieden. We kunnen met deze regeling veel gezinnen in Schiedam helpen. In andere gemeenten is de witgoedregeling een succes geworden. Wij geloven dat het in Schiedam ook kan!"