Van het totaal aantal vluchten (exclusief lesvluchten) vond 35% van alle landingen via Schiedam plaats en 58% van alle starts. Voor de verkeersvliegtuigen geldt eenzelfde beeld: 38% landde en 68% steeg op over Schiedam. In absolute getallen is dit een stijging van het aantal landers over Schiedams grondgebied van 16%: in 2006 3700 tegenover vorig jaar 4300!
De nachtvluchten laten de volgende cijfers zien: van de 885 vluchten waren er 119 starts via Schiedam en 270 landingen. T.o.v. 2006 zijn er minder toestellen in de nacht of vroege ochtend opgestegen via Schiedam, maar 10% méér geland (van 244 naar 270).
Het aantal over Schiedam Noord landende toestellen tussen 22.00 en 23.59 uur is in 2007 t.o.v. 2006 flink gestegen: van 789 naar 873. Een stijging van ruim 10% !
Of deze toegenomen activiteit in de rand van de nacht ook heeft geleid tot meer klachten bij de DCMR, is nog niet duidelijk. De Milieudienst heeft haar cijfers over 2007 nog niet gepubliceerd.
Al met al zien we dat in 2007 t.o.v. 2006 er dus een toename van 10% is geweest in het aantal vluchten in de late avond en nacht boven Schiedam. Dit heeft derhalve geleid tot een toename van de geluidsbelasting van een groot deel van Schiedam Noord met duizenden inwoners.
Wij maken ons ernstig zorgen om deze ontwikkeling, zeker gezien de ook recent weer aangetoonde negatieve invloeden van nachtelijk (vliegtuig) geluid op de gezondheid van de mens (zie bijlage 2).
In de discussie van vorig jaar over de aanpassing van de geluidscontour is door het gemeentebestuur aangegeven dat uitgangspunt van die discussie was dat de geluidsoverlast niet zou toenemen. Inmiddels blijkt echter dat zelfs zonder een nieuwe aanwijzing de geluidsbelasting voor duizenden Schiedammers al flink is toegenomen.
Wij willen het college dan ook vragen onze zorgen over deze ontwikkeling te delen en deze kenbaar te maken bij het management van Rotterdam Airport.
Met vriendelijke groet, namens de raadsfractie van GroenLinks
Ed Gloudi, fractievoorzitter.
Bijlage 1:
Cijfers betreffende baangebruik Rotterdam Airport (bron: management Rotterdam Airport)
2007: totaal grote luchtvaart 22..432 vluchten
Alleen het grote verkeer (> 6 ton ) geeft de volgende getallen in 2007:
Aantal landingen baan 06 (dus over Schiedam): 4.302 totaal grote luchtvaart
Aantal landingen baan 06 tussen 22:00 en 22:59: 634
Aantal landingen baan 06 tussen 23:00 en 23:59: 187
Aantal landingen baan 06 tussen 00:00 en 06:59: 62
Aantal starts baan 24 (lus om Sveaparken heen): 7.695 totaal grote luchtvaart
Aantal starts baan 24 tussen 22:00 en 22:59: 41
Aantal starts baan 24 tussen 23:00 en 23:59: 20
Aantal starts baan 24 tussen 00:00 en 06:59: 70
Voor het grote en kleine verkeer bij elkaar zijn de getallen in 2007 als volgt:
Aantal landingen baan 06 (dus over Schiedam): 6.587 totaal groot+klein
Aantal landingen baan 06 tussen 22:00 en 22:59: 674
Aantal landingen baan 06 tussen 23:00 en 23:59: 199
Aantal landingen baan 06 tussen 00:00 en 06:59: 71
Aantal starts baan 24 (lus om Sveaparken heen): 11.099 totaal groot+klein
Aantal starts baan 24 tussen 22:00 en 22:59: 49
Aantal starts baan 24 tussen 23:00 en 23:59: 23
Aantal starts baan 24 tussen 00:00 en 06:59: 96
2006: totaal grote luchtvaart 22.064 vluchten
Alleen het grote verkeer (> 6 ton ) geeft de volgende getallen in 2006:
Aantal landingen baan 06 (dus over Schiedam): 3.740 totaal grote luchtvaart
Aantal landingen baan 06 tussen 22:00 en 22:59: 598
Aantal landingen baan 06 tussen 23:00 en 23:59: 143
Aantal landingen baan 06 tussen 00:00 en 06:59: 75
Aantal starts baan 24 (lus om Sveaparken heen): 7.956 totaal grote luchtvaart
Aantal starts baan 24 tussen 22:00 en 22:59: 48
Aantal starts baan 24 tussen 23:00 en 23:59: 27
Aantal starts baan 24 tussen 00:00 en 06:59: 71
Voor het grote en kleine verkeer bij elkaar zijn de getallen in 2006 als volgt:
Aantal landingen baan 06 (dus over Schiedam): 5.810 totaal groot+klein
Aantal landingen baan 06 tussen 22:00 en 22:59: 638
Aantal landingen baan 06 tussen 23:00 en 23:59: 151
Aantal landingen baan 06 tussen 00:00 en 06:59: 93
Aantal starts baan 24 (lus om Sveaparken heen): 11.651 totaal groot+klein
Aantal starts baan 24 tussen 22:00 en 22:59: 64
Aantal starts baan 24 tussen 23:00 en 23:59: 36
Aantal starts baan 24 tussen 00:00 en 06:59: 99
Uit deze statistieken zijn de (27.000) lokale (les)vluchten weggelaten, omdat deze meestal niet over Schiedam vliegen, maar dichter bij de luchthaven blijven. Deze vinden overigens niet/nauwelijks plaats in het segment grote luchtvaart.
Bijlage 2: invloed van nachtelijk vliegtuiglawaai op de gezondheid.
Verhoogde bloeddruk door lawaai Schiphol
(Volkskrant 14 februari 2008) Zeshonderd tot zestienhonderd mensen rondom Schiphol hebben last van een te hoge bloeddruk wegens vliegtuiglawaai 's nachts. Dit heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) berekend op basis van onderzoek dat de afgelopen jaren is uitgevoerd bij zes Europese vliegvelden, waaronder Schiphol en het Londense Heathrow. Het RIVM komt maandag met haar berekeningen naar buiten.
De afgelopen jaren is de bloeddruk gemeten van vijfduizend omwonenden van zes internationale luchthavens. Het gaat om mensen tussen 45 en 70 jaar die er al minstens vijf jaar wonen, evenveel vrouwen als mannen.
Er is een correctie aangebracht voor andere bloeddrukverhogende factoren als roken, alcoholgebruik en overgewicht. Uit de analyse blijkt dat bewoners met de meeste geluidsoverlast 's nachts een hogere bloeddruk hebben dan omwonenden die het minste vliegtuiglawaai te verduren krijgen.
De onderzoeksresultaten worden in maart gepubliceerd in een Europees milieutijdschrift. Het RIVM heeft de Europese onderzoeksresultaten vertaald naar de situatie bij Schiphol. Uit die berekeningen blijkt dat 2 procent van de omwonenden een te hoge bloeddruk heeft, die aan vliegtuiglawaai kan worden toegeschreven, ofwel zeshonderd tot zestienhonderd omwonenden. Uit de analyse blijkt dat de bloeddruk hoger is naarmate het lawaai 's nachts harder is. Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.
Meer dan tien jaar geleden vonden RIVM-onderzoekers voor het eerst aanwijzingen dat langdurige blootstelling aan vliegtuiglawaai hoge bloeddruk kan veroorzaken, onder meer bij schoolkinderen in de buurt van Schiphol.
Het onderzoek bij de zes vliegvelden (Malpensa bij Milaan, de vliegvelden bij Athene, Stockholm, Londen, Berlijn en Schiphol) onderbouwt die hypothese, stelt het RIVM.