GroenLinks en Progressief Schiedam zijn blij met de invoering van vrij reizen voor minima op de lijnen van de RET. Het voorstel hierover stond op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 16 juni. Geïnspireerd door de onlangs overleden Drs. P zette fractievoorzitter Jeroen Ooijevaar van GroenLinks die blijheid zelfs om in een heus ollekebolleke*:
Voorzitter voorzitter
Waarde gemeenteraad
Voorliggend raadsvoorstel
Stemt ons heel blij
Dat wij nu voor zijn is
Ontegenzeggelijk:
Schiedamse minima
Reizen nu vrij
Het idee achter het vrij reizen voor minima wordt als een belangrijke ontwikkelkans voor de stad en de inwoners gezien: inwoners met een laag inkomen kunnen hierdoor beter participeren in de samenleving. De regeling wordt bekostigd uit de extra middelen die het Rijk aan de gemeenten beschikbaar heeft gesteld voor het intensiveren van het armoedebeleid.
Volgens Ooijevaar smaakt het naar méér: ‘Dit voorstel kan groter, breder, dieper en efficiënter. Schiedam kan daarin het voortouw nemen’. Concreet noemde hij de vervoersautoriteit van de onlangs in werking getreden Metropoolregio, een samenwerkingsverband van 23 gemeenten die eerder deel uitmaakten van de stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden. Hij riep op tot een onderzoek naar de mogelijkheid om vrij reizen voor doelgroepen of zelfs iedereen mogelijk te maken binnen de Metropoolregio. Hij erkende dat dit binnen het OV-kader onmogelijk is: ‘Dat is dan ook de reden dat vrij reizen voor minima hier in Schiedam nu buiten het OV-kader en binnen het kader van participatie is geplaatst’. Een kwestie van het in Schiedam veelgeprezen ‘out-of-the-box-denken’.
Om dit denken kracht bij te zetten dienden GroenLinks en Progressief Schiedam een motie in die mede ondertekend was door het AOV, de CU/SGP en de fractie Janssen. De motie riep op tot zo’n onderzoek. Als voordelen van vrij reizen noemde Ooijevaar ‘veiligheid, participatie, filereductie, parkeeroverlast, aanpak luchtvervuiling, gezondheid, welzijn, stimulering van de economie en talloze andere onderwerpen’.
De motie heeft het helaas niet gehaald. In een interessant debat over de motie werd door diverse fracties met cijfers en waarheden gegooid die juist in zo'n onderzoek onderbouwd of ontkracht hadden kunnen worden. Het CDA maakte het het bontst door delen van de motie 'misschien wel onzin' te vinden, terwijl in de motie juist geen uitspraken werden gedaan over de richting (de motie spreekt van mogelijkheden en onmogelijkheden). Het CDA liep dus vooruit op eventuele uitkomsten van een onderzoek dat ze zelf niet willen. Ook PvdA en SP, die beiden in hun programma's hebben staan dat ze ook vrij reizen voor 65+'ers, kinderen (SP) en verhuizers (PvdA) willen, waren niet geïnteresseerd in een onderzoek om alle ambities in hun programma te realiseren. Een gemiste kans.
Schiedam mag in ieder geval in zijn handjes knijpen met en trots zijn op vrij reizen voor minima. Hopelijk wordt er vanuit een andere gemeente alsnog gewezen op de rol die de vervoersautoriteit zou kunnen spelen bij uitbreiding van vrij reizen in de gehele Metropoolregio.
*Het ollekebolleke is een versvorm die in 1974 in het Nederlandse taalgebied werd geïntroduceerd door Drs. P, daarbij terzijde gestaan door Ivo de Wijs en Pieter Nieuwint. Hij noemde de dichtvorm naar het gelijknamige kinderversje, omdat het metrum van beide overeenkomt.