Het onderwerp was extra actueel omdat Jesse Klaver nog geen twee weken geleden aankondigde RTHA te willen sluiten om plaats te maken voor een wijk met 10.000 woningen en een prachtig park. GroenLinks maakt zich al lang druk over onder andere de CO2 uitstoot, de geluidsoverlast en het (ultra)fijnstof wat veroorzaakt wordt door het vliegveld. De bewoners die rondom het vliegveld wonen ondervinden hier het meeste last van, dus de Schiedammers die in Noord wonen kunnen daar zeker over meepraten. En dat terwijl Schiphol binnen een steenworp afstand ligt en er steeds betere internationale treinverbindingen komen.

Het sluiten van het vliegveld zou een hoop problemen niet alleen in een klap oplossen, er ontstaat dan ook voor de omliggende gemeenten mogelijkheden om meer woningbouw te realiseren. In verband met de geluidscontouren van het vliegveld zijn deze mogelijkheden, ook in Schiedam, beperkt. Zonder deze beperkingen zouden meer woningen in Kethel, met een bijpassend station realiteit kunnen worden.

Met het idee om woningen te realiseren op Zestienhoven ontstaat er een toekomstbeeld om naar uit te kijken. Ook tijdens de GroenLive sessie bleek wel dat zo’n toekomstscenario enorm enthousiasmeert. Jeroen Postma: “We zijn niet alleen tegen het vliegveld, maar vooral voor voldoende woningen en groen!” Natuurlijk zorgt RTHA momenteel ook voor werkgelegenheid, maar het bouwen van 10.000 woningen zorgt daar ook voor. Daarnaast is de behoefte aan extra woningen in deze regio groter dan de behoefte aan een vliegveld om de hoek. Maar om een dergelijk alternatief te kunnen realiseren moet er nog een hoop gebeuren.

Allereerst is en blijft het belangrijk dat bewoners overlast melden. Alleen zo kan de ernst en de omvang van het probleem erkend worden. Bewoners kunnen dit doen door van geluidsoverlast meldingen maken bij DCMR of deze via de app Explane te rapporteren.

Daarnaast kunnen bewoners hun stem laten horen via de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast. Zij opperden al eerder om van het vliegveld een mooi park te maken. En omdat RTHA bezig is met het ontwikkelen van een nieuw luchthavenbesluit, kunnen betrokkenen meedenken in het participatietraject. Meer informatie hierover is te vinden op www.luchthavenbesluit.nl

En natuurlijk willen we iedereen van harte uitnodigen mee te denken met het plan van GroenLinks Rotterdam. Het makkelijkste is om een mail te sturen naar fractie@groenlinksschiedam.nl dan helpen wij je verder!.

De komende tijd zullen ook de GroenLinks afdelingen van de omliggende gemeenten verder meedenken over dit plan. Volg dus ook vooral onze social media voor toekomstige updates!

En tot die tijd raden we je vooral aan de GroenLive uitzending terug te kijken op Youtube of Facebook!