1. Fout hout, nee toch?
Wij hebben een kopie van de brief van Milieudefensie ontvangen, waarin dhr. vd Drift zijn zorgen uit over het in zijn ogen toegenomen gebruik van hardhout door de gemeente Schiedam. Hij stelt enkele specifieke vragen over het gebruik van hardhout bij de bouw van de brug over de Poldervaart bij het ziekenhuis.
Gezien het FSC - convenant dat de gemeente in november j.l. tekende moet het ons inziens simpel zijn de suggestie dat er “fout hout” gebruikt zou zijn te ontzenuwen. Kan de wethouder / het college, vooruitlopend op beantwoording van de vragen van Milieudefensie, ons de documenten tonen waarin staat welk hout is gebruikt bij die brug? Volgens de FSC-website is het enig betrouwbare document wat dit betreft de factuur.
Als wij inzage hebben gekregen, kunnen wij er gerust op zijn dat de gemeente weloverwogen en trouw aan het eigen beleid heeft gehandeld.
2. Rotterdam Airport:
Via de griffie heeft fractielid John Witjes internet-links naar de documenten van de nieuwe aanwijzing van Rotterdam Airport gekregen. Deze documenten zijn echter dermate omvangrijk dat het een vrijwel onmogelijke taak is een en ander goed door te nemen. Wij nemen aan dat ambtelijk inmiddels een goede studie van de stukken is gemaakt. Wij willen je dan ook vragen op korte termijn helderheid te verschaffen over hoe het college de raad wil informeren over de nieuwe aanwijzing, over hoe de discussie met de raad vormgegeven gaat worden en over een (bestuurlijke) samenvatting van de voorstellen van de minister met de voor Schiedam belangrijkste zaken. Kan dit op korte termijn?
3. Station Nieuwland
De GroenLinks fractie wacht nog altijd op het antwoord van het College op de door ons bijna drie maanden geleden gestelde vragen over de toegankelijkheid van station Nieuwland. Wij kunnen althans de brief die hierover aan ProRail is geschreven, niet als antwoord op onze vragen beschouwen. Het valt ons op dat er van de toegezegde daadkracht in deze weinig terecht komt: het antwoord op de eerdere brief van ProRail heeft ruim twee weken gekost. Ook wordt in de brief de suggestie gewekt dat alleen de slechte toegankelijkheid van het zuidelijke perron thans nog een probleem is. Dit gaat voorbij aan de ook aan de noordzijde niet goede toegankelijkheid via de hellingbaan en de hoge instap naar de treinen zelf.
Hopelijk kan het college ons / de raad zo snel mogelijk na 26 maart informeren over de uitkomsten van het gesprek met ProRail.
Met vriendelijke groet,
28 maart 2009,
De Fractie GroenLinks Schiedam;
Ed Gloudi
Hennie Hagen
John Witjes