In het dagblad Metro van dinsdag 23 mei staat in het kopartikel op pagina 1 dat de A4 een stap dichterbij is en als subkop ‘Schiedam staakt verzet doortrekken snelweg in ruil voor NS - station Kethel’
Wij hebben betreffende journaliste gebeld (Barbara de Jong). Zij melde ons dat zij dit artikel geschreven had op basis van een persbericht en een interview dat zij heeft gehad met wethouder Haan.
Wethouder Haan heeft namens het college in de commissievergadering van maandag 22 mei gemeld dat Schiedam haar verzet en standpunt aangaande de A4 onverkort doorzet en dat dit onderwerp van bespreking is geweest van het overleg tussen de gemeente Schiedam en minister Peijs.
Naar aanleiding van het bovengenoemde krantenartikel en de informatie van wethouder Haan in de commissie heeft GroenLinks de volgende vragen:
1. Bestond de delegatie van Schiedam voor het gesprek met minister Peijs uit wethouder Haan, burgermeester Scheeres en ambtenaar de Boer?
2. Is er vooraf overleg geweest met de gemeente Vlaardingen en is daar afgesproken dat beide gemeenten het standpunt als in het persbericht naar de minister zouden verworden? Kort samengevat: beide gemeenten zijn tegen het aanleggen van de A4 wat onderbouwd wordt met een flink aantal argumenten.
3. Kunt u aangeven op welke wijze de aanleg van NS station Kethel gekoppeld is geraakt aan de besluitvorming rondom de aanleg van de A4? De realisatie van NS station Kethel stond immers al gepland medio 2007 – 2008.
4. Heeft u aanwijzingen dat het realiseren van NS Station Kethel vertraging ondervindt t.o.v. de eerder door u gemelde datum van eind 2007?
5. Heeft de minister in het gesprek wellicht haar ‘hulp’ aangeboden om de zaak vlot te trekken als Schiedam zou instemmen met de aanleg van de A4?
6. Bent u met ons van mening dat de realisatie van station Kethel volstrekt los gezien moet worden van de A4?
7. Kunnen wij er vanuit gaan dat het college de aanleg van de A4 blijft afwijzen?
Namens de fractie GroenLinks Schiedam
Ed Gloudi