Wat kun je als burger doen om vluchtelingen te helpen? In alle heftige discussies en negatieve berichtgeving over het vluchtelingenvraagstuk, dreigt deze vraag nogal eens onder te sneeuwen. Toch zijn er op lokaal en landelijk niveau ook veel mensen en organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen. Ed Gloudi (oud-fractievoorzitter GroenLinks Schiedam) breekt in onderstaande column een lans voor een positieve en betrokken benadering van de vluchtelingen naar aanleiding van een artikel van Dick Couvée, dominee bij de Pauluskerk in Rotterdam en het manifest van de stichting Meredia: ‘Schiedam verwelkomt vluchtelingen’.

De gemoederen over de vluchtelingenstromen dwars door Europa laaien steeds hoger op. Niet de oorlogen in het Midden Oosten, Afrika en Azië zijn voor velen ‘het’ probleem, maar de mensen die door deze oorlogen ontheemd raken. Natuurlijk, ik snap dat mensen ongerust worden van de grote aantallen die op drift raken. Maar wat me irriteert is dat Europese landen zich daardoor gelegitimeerd voelen hun landsgrenzen te barricaderen met hekken en prikkeldraad. Hoe dubbel is dat: wel solidariteit en bescherming van EU-staten eisen als de boze buurman bromt, maar niet thuis geven als ontheemden door nood gedreven hard op de deur kloppen.

Ik snap ook niet dat de ongerustheid bij sommigen doorslaat naar het haatzaaiende gedrag dat we zagen tijdens de informatieavonden in gemeenten over het vestigen van tijdelijke noodopvang en extra asielcentra in Nederland. Gelukkig zijn er in de EU, Nederland en de regio Rijnmond ook besturen, burgerinitiatieven, kerkelijke organisaties en instellingen die zich samen met ‘de’ overheid inzetten om vluchtelingen humaan op te vangen en een (tijdelijke) plek te geven in de samenleving. Zo las ik een bijzonder inspirerend artikel met de kop: ‘Vluchtelingen in Europa en Nederland: handelen in het belang van de vluchteling’ van de hand van Dick Couvée, dominee bij de Pauluskerk in Rotterdam. Daarin schrijft hij onder andere dat bij het Rode Kruis en de Pauluskerk zich dagelijks mensen melden die ‘iets’ willen doen als vrijwilliger. Die positieve energie onder mensen is een reden tot grote vreugde. Dit in tegenstelling tot de politiek die veelal vanuit een negatief uitgangspunt de discussie bepaalt. ‘Hoe houden we “ze” weg uit Europa en als ze toch komen, hoe houden we het aantal in ons land zo klein mogelijk’. Angst regeert in veel landen en daarom doet hij een direct appel op de politiek: ‘Er is veel positieve energie onder de mensen. Politiek, gebruik die goed, zou ik zeggen. Maak zo’n soort plan, verzamel daar de burgers op en voer dat dan consequent uit, over een reeks van jaren. Dat zou een hoop ellende en frustratie kunnen voorkomen, daar en hier.’

Daarnaast kreeg ik via Vluchtelingenwerk Maasdelta een uitnodiging van Meredia het manifest ‘Schiedam verwelkomt vluchtelingen’ mede te ondertekenen. Hierin staat ook een oproep om me op te geven als vrijwilliger indien er in Schiedam (tijdelijk) vluchtelingen worden gehuisvest.Ik doe daar natuurlijk aan mee en wil - mede namens bestuur en fractie van GroenLinks Schiedam - dit initiatief van harte aanbevelen.