In de raadsvergadering over het participatietraject bracht fractievoorzitter Yorick Haan namens GroenLinks het volgende in:



"Als het aan GroenLinks ligt sluit Rotterdam Airport zo snel mogelijk. Wat ons betreft hoeft er dus helemaal geen nieuw luchthavenbesluit genomen te worden. Er moet een einde komen aan de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

GroenLinks wil een einde maken aan de overlast van het vliegverkeer boven onze stad, een einde aan slaapverstoring, een einde aan het vervuilen van de lucht met fijnstof, koolstofdioxide en stikstofoxide. GroenLinks wil dat de aanslag op de gezondheid van Schiedammers die veroorzaakt wordt door het vliegverkeer stopt.

Dat alles sluit aan op het namens Nederland door onze minister-president ondertekende Klimaatakkoord van Parijs en op allerlei andere akkoorden, afspraken en doelstellingen die er zijn om de klimaatcrisis en de stikstofcrisis het hoofd te bieden.

Daarmee maken we ruimte voor allerlei ontwikkelingen, waaronder voor de bouw van heel veel woningen in Rotterdam, Lansingerland én Schiedam. Dat is belangrijk voor de aanpak van een andere crisis: de woningcrisis.

Die ruimte voor ontwikkelingen zorgt ook nog eens voor een belangrijke economische impuls. Het economisch belang van de bouw van die duizenden woningen is groter dan die van het in stand houden van Rotterdam Airport. Dat zuig ik niet uit mijn duim, dat blijkt onder andere uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Wat dat betreft zijn we optimist voor de toekomst. We zijn ervan overtuigd dat het besef zal doordringen dat deze weg de beste is en dat Rotterdam Airport op afzienbare termijn zal sluiten.

Maar we zijn ook realisten. We zien dat er een nieuw luchthavenbesluit wordt voorbereid. Dat is ook waarom nu een participatietraject wordt doorlopen en dat dit VPP, dit voorlopig pakket participatietraject hier op de agenda staat. Als we dan toch aan tafel zitten, laten we dan ook maar proberen te halen wat er te halen valt. Een beetje vergelijkbaar met hoe destijds door de gemeente Schiedam werd meegepraat over de inpassing van de A4 Midden-Delfland, terwijl de gemeente tegelijkertijd pleitte tegen de aanleg van het stukje snelweg. We zeggen nee, maar denken mee.

Participatie lijkt mooi, maar je hebt te maken met een aantal voldongen feiten. Zoals de splitsing van commercieel en maatschappelijk verkeer en het feit dat er berekend wordt in plaats van gemeten. Zowel als het gaat om de geluidscontour als om hoeveel stiller nieuwe vliegtuigen zijn. Het kan dan voorkomen dat de berekende hinder afneemt, maar de ervaren hinder juist toeneemt. Voldongen feiten, waar op dit niveau niets aan kunnen doen. Daar gaan de Tweede Kamer en de Europese Commissie over… Dat je er op ons niveau niets aan kunt veranderen, betekent trouwens niet dat je erover moet zwijgen. We kunnen best eens aan de bel trekken bij de Tweede Kamer, laten weten wat de consequenties zijn van hun besluiten.

Het voorlopige resultaat van de participatie stemt niet tot tevredenheid. Er wordt totaal geen aandacht besteed aan een krimpscenario, ondanks een uitdrukkelijk verzoek daartoe van Rotterdam. Het hele pakket gaat uit van groei en alleen maar van groei. Beperkte groei weliswaar, maar nog steeds groei. Minder groei dan de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen wensen, maar nog steeds groei. Ze zeggen de gehinderden en gemeenten tegemoet te komen door genoegen te nemen met minder groei, maar de overlast neemt toe!

De schade die vliegverkeer aanricht valt niet te ontkennen, mag je niet negeren. We kunnen niet met z’n allen van het gas af en aan de zonnepanelen, en niets doen aan het vliegverkeer. Minder vliegen is de enige oplossing die echt zoden aan de dijk zet zolang de luchthaven niet gesloten is. De enige oplossing die iets doet voor de gezondheid van omwonenden en om het klimaat beschermen.

In de presentaties van bewonersvertegenwoordiger John Witjes is een prachtig schema opgenomen, met een heleboel smiley’s. Met die lachende gezichtjes werd aangeduid waar het onderhandelingsresultaat een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie. Wel stond er in de legenda duidelijk “verbetering, maar is het voldoende?”.

De bewonersvertegenwoordiger heeft de raad geïnformeerd en ook zijn achterban geconsulteerd. Hij heeft Schiedammers gevraagd of het zo voldoende is. Dat vonden ze duidelijk niet. De bewonersvertegenwoordiger gaat dat inbrengen in de volgende ronde. Dat zou de gemeente ook moeten doen. Die brief die we sturen mag wel wat steviger. We moeten aangeven dat de voorstellen in onze ogen absoluut onvoldoende zijn.

Zoals het er nu voor staat verdient het pakket niet de goedkeuring van de gemeente Schiedam. We moeten niet tekenen bij het kruisje. Maar de naam zegt het al, het is een voorlopig pakket. Er is nu één ronde geweest. Het lijkt voor de hand te liggen om bij elke volgende stap in het proces hoog in te zetten én het resultaat voor te leggen aan de raad, of op z’n minst aan de Klankbordgroep uit de raad. En uiteindelijk moet, wat ons betreft, de raad beslissen of de gemeente Schiedam tekent voor het eindresultaat. De raad moet beoordelen of het eindresultaat de handtekening van de gemeente Schiedam verdient."