De inbreng van Yorick namens GroenLinks:

"Voorzitter, het zijn moeilijke tijden voor de gemeente.
Bezuinigen? Ja, we ontkomen er niet aan. Maar waarop? Er moet verstandig bezuinigd worden. We moeten keuzes durven maken. Maar wel onderbouwde keuzes. Wie, wat en welk beleid moeten we ontzien? Het is goed om de tijd te nemen daarover na te denken, alles op een rij te zetten. Het is goed om daarbij ook streng te zijn op onszelf. We begrijpen de nullijn voor het apparaat. Dan past het niet om nu al te beslissen om ons “eigen” apparaat uit te breiden. Laten we dat meenemen in de bredere afweging. Vandaar dat we samen met de VVD een amendement voorstellen.
We moeten ook streng zijn op gemeenschappelijke regelingen en kritisch kijken naar wettelijke taken. Maar we moeten er voor waken dat we niet door de ondergrens zakken. We krijgen structureel te weinig geld van het Rijk om de taken uit te voeren, en het gat wordt steeds groter. Daar moeten we op blijven wijzen bij het Rijk. Vandaar ook onze steun voor de motie “Code Rood”.

Moeilijke tijden voor de gemeente, we moeten BEZUINIGEN, maar er blijft GENOEG TE DOEN.
We zijn voorbij de helft van de raadsperiode en het college zit er nu ook twee jaar. We kunnen niet met tevredenheid terugkijken op de afgelopen twee jaar. Een ambitiedocument zonder ambitie, visiedocumenten zonder visie, kadernota’s zonder kaders, uitvoeringsprogramma’s zonder uitvoering en een zomernota zonder koers. Van goede voornemens en zelfs van voortzetting van het in de vorige periode ingezette beleid komt weinig terecht. Dat valt niet alleen het college te verwijten, maar ligt ook aan onszelf, aan de raad.

Moeilijke tijden voor de gemeente, maar ook voor VEEL SCHIEDAMMERS.
Ondanks een aanzienlijke verbetering in de armoedecijfers, scoort Schiedam nog steeds ver boven het landelijk gemiddelde. We kunnen mensen die in armoede leven niet de dupe laten worden van bezuinigingen. De bezuinigingsopgave kan ingevuld worden zonder de meest kwetsbare groep te raken. Daarover dient de PvdA, mede namens ons, een motie in.
Er wordt gewerkt aan een herziening van het lokaal en regionaal armoedebeleid. Het nieuwe bijstandsbeleid zou, wat GroenLinks betreft, gebaseerd moeten zijn op wederzijds vertrouwen in plaats van op achterdocht en repressie. In Vlaardingen wordt geëxperimenteerd met eenvoudiger bijzondere bijstand en bijstand in één dag voor dak- en thuislozen. Afhankelijk van de uitkomsten van die vertrouwensexperimenten, komt dit ook terug in het regionale beleid.
Laten we vanuit Schiedam hieraan een experiment toevoegen, voor een groep die over het hoofd is gezien: vrouwen die uit de vrouwenopvang komen. We dienen daarvoor een motie in, samen met de PvdA, D66, OPS, PS en fractie Wilton.
Uit onderzoek van CBS en TNO blijkt dat in Schiedam het aantal gezinnen, dat te maken heeft met energiearmoede, vorig jaar is toegenomen. Schiedam heeft zelfs het hoogste aantal gezinnen van alle gemeenten in Zuid-Holland. De steun vanuit het Rijk is gestopt en niet iedereen wordt bereikt door nog wel bestaande regelingen en aanpak. Daarom ook hierover een motie.
Ook lijkt het ons goed om te onderzoeken of we in Schiedam, in navolging van gemeenten als Groningen, in het armoedebeleid iets kunnen regelen om te zorgen dat mensen in armoede niet hoeven bezuinigen op noodzakelijke mondzorg. Ook daarover een motie.

Moeilijke tijden voor de gemeente en voor het GROEN.
Er is eindelijk een bomenlijst. En hoewel de lijst belangrijk is, is het nog belangrijker hoe je met bomen en ander groen omgaat. De al meerdere keren uitgestelde groenverordening is daarvoor erg belangrijk. Nu wordt ons verteld dat er geen groenverordening komt, dat het meegenomen wordt in het omgevingsplan. Dat allerlei verordeningen deel moet worden van het omgevingsplan wisten we al lang. Het moet een kleine moeite zijn om nu vast de groenverordening aan de raad voor te leggen en die, als we het omgevingsplan gaan vaststellen, daar zo in te schuiven. Langer uitstel is beschamend.

Moeilijke tijden voor de gemeente en voor MOBILITEIT.
De parkeerproblematiek in de oude wijken wordt niet opgelost. De stad staat vol met verkeersborden. Veel zijn overbodig en soms spreken ze elkaar tegen. Er is veel verkeersoverlast.  Er wordt vaak te hard gereden en er gaat geen dag voorbij zonder verkeersongeluk. Sommige wegen, fiets- en voetpaden zijn in een belabberde staat. Omleidingen worden niet goed aangegeven en werkzaamheden niet goed op elkaar afgestemd. Reparaties zijn vaak niet meer dan lapwerk en als een straat of fietspad wordt opengetrokken voor werkzaamheden onder de grond, dan is de weer dichtgemaakte straat er vaak slechter aan toe dan ervoor. Hoe kan dat nou? We hebben een goede Mobiliteitsvisie, er is een uitvoeringsprogramma…In maart kondigde de wethouder een herziening van de planning aan én in het tweede kwartaal zou er een verkeerscirculatieplan komen. Waar blijft het? Het college moet, net als bij andere uitvoeringsprogramma’s, regelmatig rapporteren over de voortgang. Graag geven we nog iets mee voor het verkeerscirculatieplan, daarom een motie over wortelopdruk en fiets- en voetpaden.

Moeilijke tijden voor de gemeente en voor VOLKSHUISVESTING.
In 1854 werd Schiedam de eerste Nederlandse gemeente die regels opstelde voor de kwaliteit van woningen. Ook al was dit een stap in de goede richting, het probleem was er niet mee opgelost. Gezonde huisvesting is nog altijd geen vanzelfsprekendheid. Sommige Schiedammers wonen nog steeds in vochtige, ongezonde huizen. Voor de Staatsliedenbuurt lijkt een oplossing eindelijk in zicht, al moest zelfs de minister zich er eerst mee bemoeien. Het heeft veel te lang geduurd. En hoe zit het met al die andere slechte huizen…?

Moeilijke tijden voor de gemeente, maar dat is geen excuus voor slechte COMMUNICATIE.
Er zou juist nu beter gecommuniceerd moeten worden. 
We liepen vooruit met ons eigen participatiebeleid, dat in samenspraak tussen raad en organisatie werd opgesteld. Eind 2022 stelden we in de gemeenteraad de participatieverordening vast, vooruitlopend op de wet die nog vastgesteld moest worden. Toch komen er vaak klachten over de manier waarop de gemeente communiceert en participatie organiseert. Over het eenrichtingsverkeer in de communicatie. Over inspraakbijeenkomsten waar lijkt of de plannen al helemaal vast staan. Voorbeelden te over. Van De Nieuwe Kethelpoort via de rotonde Slimme Watering-Zwaluwlaan-’s-Gravelandseweg tot de FFL-buurt. De gemeente schiet tekort. Laten we het gemeentelijk communicatie- en participatiebeleid eens goed evalueren en de participatieverordening herzien.

Moeilijke tijden voor de gemeente en daarmee moeilijke tijden voor ALLE Schiedammers.
Ook voor scholen, culturele instellingen, winkeliers en andere ondernemers. De leegstand in de binnenstad neemt de afgelopen jaren weer toe. We mogen de aandacht niet laten verslappen.
Over cultuur komen we nog te spreken, naar aanleiding van de nieuwe cultuurvisie. Laten we na de zomervakantie ook het gesprek over de binnenstad aangaan, met elkaar én met betrokkenen.

De gemeenteraad draagt een grote verantwoordelijkheid. Laten we ons daar dan ook naar gedragen. Niet elkaar woorden in de mond leggen. Niet elkaar belachelijk maken. Niet de woorden van een ander verdraaien, er een karikatuur van maken. We hebben allemaal het beste voor met Schiedam en de Schiedammers.

Laten we samen aan de slag gaan. Dan kunnen we ons erdoorheen slaan, dan kunnen we de stad erdoorheen helpen, zonder onderweg mensen te verliezen.

Oog voor de gemeentelijke problemen en daar een oplossing voor zoeken, mag geen navelstaren worden. En ook geen blindstaren. We moeten oog blijven houden voor Schiedam en ALLE Schiedammers."