Op 7 april 2006 zag GroenLinks zich gedwongen uit de coalitieonderhandelingen in Schiedam te stappen. GroenLinks kreeg van de PvdA slechts een halve wethouderspost toebedeeld, CDA en SP waren van mening dat GroenLinks in het geheel niet aan het college hoefde deel te nemen. Daar kon GroenLinks geen genoegen mee nemen.

GroenLinks heeft in de daaraan voorafgaande coalitiegesprekken haar 'speerpunten'
ingebracht en op een goede manier verwerkt gezien in het concept coalitieprogramma. Slechts op een enkel punt moest GroenLinks water in de wijn doen.

De uitwerking en uitvoering door het nieuwe college zal GroenLinks zeer nauwlettend gaan volgen. We zullen het nieuwe college steunen in de uitvoering van goede voorstellen en kritiseren en op de huid zitten als invulling van het beleid uit blijft of niet van de grond komt.

Hieronder de speerpunten die GroenLinks inbracht in de coalitieonderhandelingen:

  1. Actieplan verbeteren luchtkwaliteit met voorrang opstellen en in 4 jaar realiseren:
    - Alle door Schiedam rijdende stads- en streekbussen op gas laten rijden
    - Geen A4-noord; gemeente blijft zich verzetten tegen de aanleg
    - Vrachtwagens weren uit woonwijken
    - 80 kilometerzone op de hele noord-ruit: gemeente zet zich in om dit op korte termijn te realiseren
    - extra bomenplan: kwantitatief aantal nieuwe bomen in komende 4 jaar
    - Voorkomen van vestiging van milieubelastende bedrijven ook in de directe omgeving (Shell-terrein)
  2. Geen bebouwing langs de Poldervaart en bestemming groen long behouden.

  3. Een volledig functioneel politiebureau in Schiedam met een politieapparaat dat de stad kent; meer wijk/buurtgebonden agenten (op de fiets).

  4. Een jongerencentrum met poppodium realiseren.

  5. Meer speelruimte voor de jeugd in de woonwijk. In de vergelijking met andere gemeenten stijgt Schiedam van een van de onderste plaatsen minimaal naar de middenmoot.

  6. Alle fietsroutes door de stad heel en veilig in deze collegeperiode. Ook ’s nachts veilige fietsroutes.

  7. Een actief kwijtscheldingsbeleid voor mensen met de laagste inkomens. (herinvoeren kwijtschelding afvalstoffenheffing, ondersteunen voedselbank)

  8. Uitgeprocedeerde asielzoekers niet in de kou, gemeentelijke zorgplicht actief oppakken, landelijk beleid humaan uitvoeren.

  9. Hoge prioriteit voor preventieprojecten tegen voortijdige schooluitval, meer regie en meer menskracht; extra inzet op de sluitende aanpak, niet alleen voor de overlastgevende jongens maar ook voor de thuiszittende meisjes.

  10. Bedrijfsauto’s in gebruik voor woon-werkverkeer buiten de wijk parkeren op daarvoor aangewezen parkeerplaatsen.

  11. ID-banen zoveel mogelijk regulier maken. Buiten eigen schuld geen ID-ers met ontslag. Nieuwe opstapbanen realiseren die sociale infrastructuur kunnen versterken. Het productiehuis moet een opstap bieden naar een baan (leren en werken) en bij voorkeur geen sanctiemiddel zijn om mensen uit de bijstand te houden of er uit te drijven.

  12. Extra steun voor instellingen (bijvoorbeeld sociaal cultureel werk) die integratiebevorderend werken.

  13. Minimaal 30% van alle nieuwbouw in de vorm van sociale woningbouw.

  14. Actief ondersteunen van de kleinschalige economie in de (binnen) stad. O.a. doormiddel van het stimuleren van kleinschalig - startend- ondernemerschap; (creatieve) branche verbreding en woonwerkwinkel combi's om zodoende structureel bij te dragen aan de versterking van de levendigheid en aantrekkelijkheid (dus exploitabiliteit) van de (binnen)stad.

  15. Eerste opvolging in commissies vastleggen in commissieverordening; verruimen van de vergoeding voor de fractieondersteuning.