De GroenLinks fractie heeft in april nadat eerdere vragen over Rotterdam Airport onbevredigend beantwoord waren nog enkele vragen aan het College van B&W gesteld. De recente antwoorden bieden hoop voor degenen in Schiedam Noord die nu vrezen dat er een toename van vliegtuiglawaai zal zijn.
In de antwoorden van het College (van 23 mei 2006) is te lezen dat Schiedam verstek heeft laten gaan op een vergadering op 20 januari met Rotterdam en de buurgemeenten. Hierdoor was Schiedam niet betrokken bij de besluitvorming rond het Akkoord met de Gemeente Rotterdam over de toekomst van het vliegveld. Men heeft zich voorgenomen voortaan wel een wethouder af te vaardigen naar dit soort overleg.
Het College zegt over de getallen die betrekking hebben op aantallen (zaken)passagiers dat er nu “slechts” 38 procent zakenreizigers zijn. Dit zou in het meest gunstige scenario kunnen groeien tot 60%. Maar daarvoor zijn méér vluchten en meer geluidsruimte nodig. Men verwacht dat dit niet zo snel zal kunnen gebeuren. Daarvoor moet een uitgebreide procedure in gang gezet worden, waarop Schiedam een belangrijke invloed zal hebben. Ook andere buurgemeenten zouden tegen toename van vluchten zijn.
Het College wil zich gaan inspannen voor een methode van in de gaten houden van geluidsoverlast die gebaseerd is op geluidsmetingen in plaats van de nu nog gehanteerde schattingen.
GroenLinks vindt de antwoorden van het College bemoedigend: er wordt eindelijk een actieve houding ingenomen t.a.v. Rotterdam Airport. Maar wij vrezen dat als er straks verdergaande beslissingen genomen moeten worden de economische belangen van Rotterdam zullen prevaleren boven het leefmilieu in Schiedam. Binnenkort verschijnt er al een milieu effect rapportage van Rotterdam Airport om alvast meer vluchten te kunnen toelaten, omdat oude aannames niet meer zouden kloppen. Dit zal nu al in meer vluchten gaan resulteren.
Maar de ambities van het vliegveld en de gemeente Rotterdam gaan verder: men wil toe naar op korte termijn een verdubbeling van het aantal passagiers. Het lijkt ons dat dit niet kan plaatsvinden zonder ernstige hinder voor Schiedam. En dat is dus niet acceptabel.
Zie ook bij Dossiers: "Zakenvliegveld op drijfzand"