De Schiedammers die zich over het voorgaande beklagen, krijgen geen adequate reactie van de gemeente. De vele malen dat GroenLinks en andere partijen het voorgaande in de raad aan de orde hebben gesteld, hebben kennelijk niet tot een verbetering geleid.
GroenLinks concludeert dat het college, ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen, onvoldoende in staat is de vrij breed ervaren ontevredenheid van de Schiedammers op het punt van (communicatie over) wegwerkzaamheden weg te nemen. Niet zeggen wat je als gemeente doet en niet doen wat je zegt, versterkt het wederzijds vertrouwen tussen overheid en burger niet en dat baart GroenLinks zorgen.
Wij vernemen graag van onze collega raadsleden of zij zich herkennen in het beeld dat wij hierboven hebben geschetst. Het college verzoeken wij dringend om op korte termijn maatregelen te nemen zodat de Schiedammers kunnen zeggen dat de gemeente een overheid waarop zij kunnen vertrouwen en bouwen.
Hieronder een (niet uitputtende) lijst met 16 ervaringen door burgers/bedrijven/instellingen aan o.a. GroenLinks aangereikt en/of zelf door GroenLinks Schiedam geconstateerd.
1. Kruising Van Haarenlaan – Troelstralaan (bij scholengemeenschap Spieringshoek): pas nadat de onderwijsinstelling hoog in de boom klom en GroenLinks de vragen aan het college ging stellen is door de gemeente/Irado actie ondernomen en zijn er maatregelen uitgevoerd om de kruising tijdens de start van het schoolseizoen minder onveilig te maken. Moet het voorkomen van onveilige verkeerssituaties telkens worden afgedwongen?
2. Werkzaamheden TramPlus rond Plein 1940 – 1945 in periode 27/7 tot 18/8: veel te laat en onduidelijk gecommuniceerd naar de gehele Schiedamse bevolking welke wegen er wel en niet gesloten waren voor het verkeer en hoe het zat met het tram / bus vervoer in die periode.
3. Plein 1940 – 1945: Nadat het plein voor verkeer in alle richtingen (inclusief tram) werd opengesteld bleek de verkeersregelinstallatie gedurende enkele dagen niet te werken. Dit leidde tot een onverantwoord groot risico op ernstige ongevallen. Ook nu valt de installatie nog regelmatig uit waardoor gevaarlijke situaties ontstaan, temeer daar de voorrangsregeling van de tram ter plaatse niet duidelijk (geregeld) is.
4. Plein 1940 – 1945 / ’s Gravelandseweg d.d. 30&31 augustus (weekend): onaangekondigde afsluiting van de noordelijke poot van het plein voor alle verkeer, waarbij ook geen doorgaand verkeer van Noord naar Centrum vice versa mogelijk was. Er was door de gemeente niet over de afsluiting gecommuniceerd en Rijkswaterstaat had laten slechts laten weten dat de zuidelijke op en afrit van de A20 afgesloten zouden zijn wegen plaatsen geluidsscherm.
5. Proveniersbrug: op 1 september weer volgens planning open, doch alleen voor auto’s. De fietspaden langs de 's Gravelandseweg zijn thans (drie weken later) nog volledig opgebroken en dus niet bruikbaar. Het fiets- (en wandel)verkeer van en naar het centrum wordt nog altijd via een grote slinger door de Brandersbuurt gestuurd. Met wat meer creativiteit en goede wil zouden fietsvriendelijker oplossingen mogelijk zijn.
6. Brandersbrug: al twee jaar is er een afsluiting van het voetpad en de helft van het fietspad op de brug wegens schade aan onderzijde van de brug. Die schade is niet te zien en enig plan om eindelijk eens iets te veranderen aan die afsluiting, lijkt er niet te zijn. Zinloos en gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Deze afzetting dient zo spoedig mogelijk verwijder te worden.
7. Overschieseweg: De Overschieseweg onder de metro en treinviaducten is eindelijk rond 15 september ’08 opengesteld. Dat is ook nodig als ontsluiting van het Stationspleingebied, nu de rest van de PKO laan op de schop gaat. Tot op 15 september hebben de vele fietsers vanuit Noord richting het station tussen de wegwerkzaamheden en vrachtauto’s moeten doorlaveren, en zonder een goede verwijzing bloot gesteld aan gevaarlijke situaties. Communicatie en verkeersaanwijzingen waren zeer slecht! Bij de huidige werkzaamheden aan de PKO-laan is niet voorzien in een logische omleiding voor fietsers.
8. Reconstructie Nieuwe Damlaan tussen Nieuwlandplein en Nolenslaan: niet goed en veel te laat gecommuniceerd met de bewoners. En (ook onbegrijpelijk én gevaarlijk): op het Nieuwlandplein is nog altijd geen straatverlichting aangebracht!
9. Broersvest / Proveniersbrug/Overschiesestraat: Tram neemt bocht naar / van Overschiesestraat; tram waarschuwingslichten ontbreken. Komend vanaf de Boterstraat is er geen korte fietsroute meer naar het Stadskantoor: de fietser kan kiezen tussen aangereden worden door de tram of bekeurd te worden op het Stadserf.
10. Reconstructie (fietspaden) BK-laan waarbij veel bomen moeten wijken, oa de karakteristieke bomen voor het ziekenhuis. Kennelijk is niet echt creatief naar mogelijke oplossingen gezocht (is ook de klacht van de fietserbond). Over noodzaak is niet gecommuniceerd met bewoners.
11. Inrichten omgeving nieuw ziekenhuis: tot op heden ondanks verschillende directe en indirecte (via griffie) verzoeken geen helderheid over hoe het gebied rond het nieuwe ziekenhuis er uit gaat zien, terwijl die plannen inmiddels al in uitvoering zijn (oa aanleg van een stenen vlakte die parkeerplaats wordt, het aanleggen van een rotonde, het afsluiten van het fietspad Hargalaan en het nemen van verkeersbesluiten m.h.o.o. de toekomstige situatie. Daarbij is o.a. besloten de fietsers op de nieuwe rotonde bij de Sportlaan “uit de voorrang” te halen, hetgeen haaks staat op de situatie bij de overige rotondes in de stad.
12. Station Kethel: nog altijd geen besluiten, geen duidelijkheid over locatie keerlus en planning werkzaamheden van de Spalandtak. Wethouder laat al twee jaar weten dat de besluiten op korte termijn genomen gaan worden.
13. Fietspad Nieuwe Haven: onduidelijkheid betreffende de uitvoering, de planning en de afwerking plus het goed praten van wat scheef is heeft veel irritatie opgeleverd onder betrokken ondernemers, bewoners uit de omgeving en de politiek.
14. De bewoners ten oosten van de ’s Gravenlandseweg kunnen de verplaatste tramhalte van de ’s Gravenlandseweg naar de Overschiese weg zeer slecht bereiken. De tramhalte is slechts bereikbaar via 2 trappen die slecht verlicht zijn en het predicaat ‘enge plekken’ zeker verdienen.
15. Het Stationsplein is nog steeds niet af, slecht betreedbaar (hekken, scheve vlakken) en slecht begaanbaar (vol met uitsteeksels, losse stenen), waardoor de toegang van het stationshal belemmerend wordt. Volstrekt onduidelijk wat de opleverdatum van het plein is, er wordt blijkbaar niet gewerkt aan het afronden. Daarnaast zien we geen voorzieningen voor een fontein, die wel in het vooruit zicht was gesteld. Communicatie en effectieve aanpak is ver beneden de maat.
16. De doorgang onder het viaduct Parkweg naar het prinses Beatrixpark is voor voetgangers nog steeds (al ruim 8 maanden) belemmerd doordat de voetpaden zijn opgebroken. De voetganger c.q. rolstoelgebruiker wordt gedwongen de soms (bij wedstrijden) drukke rijweg te nemen, waarbij er geen goede ‘afrol’ beschikbaar is. Regelmatig (bij werkzaamheden in verband met plaatsing geluidswal) is één tunnelbuis afgesloten, waardoor auto’s, fietsers, voetgangers en werkverkeer gebruik moeten maken van één tunnelbuis. In de tunnel zelf functioneert de verlichting niet. Ondanks regelmatig reclameren van GroenLinks richting de wethouder wordt er geen zichtbare actie ondernomen.
Schiedam, 19 september 2008
Hennie Hagen
Ed Gloudi
John Witjes