Als we blijven reizen zoals we dat de afgelopen decennia zijn gaan doen, dan slibt Schiedam dicht. Dankzij GroenLinks heeft Schiedam een ambitieuze mobiliteitsvisie vastgesteld om het tij te keren. Wij willen een betere en meer uitgebreide fiets- en wandelinfrastructuur, beter openbaar vervoer en ruimte voor deelauto’s en -scooters. De komende jaren voert Schiedam de mobiliteitsvisie uit om de stad bereikbaar, leefbaar en gezond te houden.
ACTIEPUNTEN
- Ruim baan voor fietsers en voetgangers
- Een definitieve parkeeroplossing
- Investeren in fietsinfrastructuur
- Een autoluwe binnenstad
- Een gratis ov-abonnement voor minima
- Lage parkeernormen bij nieuwbouw en elektrisch deelvervoer stimuleren
- Een mijd-de-spitsprogramma door gemeente, onderwijsinstellingen en bedrijven
- De omslag naar elektrisch vervoer in de hoogste versnelling zetten
- Een grote milieuzone voor stedelijke distributie
- Fijnmazig openbaar vervoer binnen Schiedam
- Schiedam als ov-knooppunt in de regio
- Rotterdam The Hague Airport sluiten
Ruim baan voor fietsers en voetgangers
Schiedam is een compacte stad. Nergens in Nederland is de gemiddelde afstand tot de dichtstbijzijnde basisschool kleiner: 400 meter. Veel van de dagelijks gereden autokilometers zijn dan ook niet strikt noodzakelijk. Meer ruimte voor fietsers en voetgangers zorgt ervoor dat Schiedammers vaker voor deze alternatieven zullen kiezen. Zo ontstaat er meer ruimte in de stad, ook voor de Schiedammers die wel van de auto gebruik (moeten) maken. Fietsroutes moeten veilig zijn en veilig aanvoelen. Dat houdt in dat ze goed verlicht zijn en dat fietsers niet midden in de nacht minutenlang voor een rood verkeerslicht hoeven te staan. Bij werkzaamheden besteden we meer aandacht aan duidelijke omleidingsroutes voor fietsers en voetgangers en geven we hun zoveel mogelijk voorrang.
Een definitieve parkeeroplossing
Al decennia lang nemen de parkeerproblemen in de oudere stadsdelen van Schiedam toe. Er komen meer auto’s, maar de ruimte neemt niet toe. Integendeel: de toenemende verdichting door woningen in Schiedam zorgt er juist voor dat er minder ruimte overblijft. Dit vraagt om een structurele oplossing. Hierbij is het noodzakelijk dat we in het stadsdeel ten zuiden van de A20 gereguleerd parkeren invoeren. Hiermee zorgen we ervoor dat mensen bewuster omgaan met het bezit van een (tweede) auto en maken bezoekers van de binnenstad en forenzen gebruik van de parkeervoorzieningen die voor hen bedoeld zijn. Zo creëren we ruimte in deze wijken waardoor de bewoners makkelijker een parkeerplaats kunnen vinden en bovendien de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid worden verbeterd.
Investeren in fietsinfrastructuur
In de komende jaren komt er een ‘Metropolitane Fietsroute’ van Vlaardingen via het centrum van Schiedam naar Rotterdam. GroenLinks wil ook Schiedam Noord beter ontsluiten richting het centrum. Zo maken we fietsen aantrekkelijker en laten onze inwoners vaker hun auto staan. Wij willen deze investeringen verder doorzetten: er komen snelfietspaden die alle wijken met belangrijke voorzieningen verbinden. Het gaat hier om brede en gescheiden fietspaden zonder obstakels waar (brom)scooters niet welkom zijn. Waar nodig maken we extra fietsparkeerplekken en buurtstallingen. Bewoners die geen gebruik maken van een parkeervergunning, krijgen de mogelijkheid om autoparkeerplekken om te zetten in fietsparkeerplekken.
Een autoluwe binnenstad
Wat hebben Oxford Street in Londen, Las Ramblas in Barcelona en de rivieroevers van de Seine in Parijs gemeen? Juist: het autoverkeer is er aan banden gelegd, zodat bezoekers meer van de stad kunnen genieten. De populariteit van Schiedam bij toeristen neemt steeds verder toe en wij willen dat ze zo goed mogelijk van de stad kunnen genieten. Uiteraard mogen bezoekers ook per auto komen, maar die parkeren ze aan de randen van de binnenstad in parkeergarages. De rest van de binnenstad maken we autoluw; de Lange Haven wordt autovrij!
Een gratis ov-abonnement voor minima
In Schiedam is het vrij reizen voor minima helaas afgeschaft. Wij willen graag dat de Metropoolregio, die over ons lokaal openbaar vervoer gaat, met een aanbod komt voor gemeenten om kosteloos ov aan te bieden aan minima. Het ov is een belangrijke factor in de transitie naar duurzame mobiliteit, maar ook erg duur. Die barrière willen we wegnemen.
Lage parkeernormen bij nieuwbouw en elektrisch deelvervoer stimuleren
Met de verstedelijkingsopgave van Schiedam gaat er de komende jaren veel gebouwd worden. Binnen de schaarse openbare ruimte neemt de auto veel plek in. Daarom is het verstandig te focussen op de alternatieven die Schiedam rijk is: openbaar vervoer, (elektrische) deelauto’s en -scooters en fietsen. Hierdoor kunnen we de schaarse openbare ruimte gebruiken voor groen en speelvoorzieningen en houden we Schiedam leefbaar en veilig.
Een mijd-de-spitsprogramma door gemeente, onderwijsinstellingen en bedrijven
Corona heeft ons geleerd dat we niet altijd maar overal fysiek aanwezig hoeven te zijn. Ook begin- en eindtijden zijn niet meer heilig. De spits is vervuilend, ongezond en zorgt voor veel overlast. Als we met z’n allen iets meer verspreid over de dag zouden reizen, dan kunnen we stremmingen, files en drukte te lijf gaan zónder te hoeven investeren in infrastructuur. We zetten dan ook in op een grootschalig programma om inwoners te stimuleren de fiets te pakken, thuis te werken of buiten de spits te reizen naar het werk.
De omslag naar elektrisch vervoer in de hoogste versnelling zetten
In Schiedam is de afgelopen jaren het aantal publieke laadpalen rap toegenomen, maar dat geldt ook voor het aantal elektrische auto’s. Om deze ontwikkelingen bij te houden, blijft Schiedam inzetten op (snel)laadplekken. We gaan daarom door met het probeeraanbod en de subsidieregeling voor elektrische fietsen en scooters via het programma Ways2Go.
Een grote milieuzone voor stedelijke distributie
In 2011 ondertekende Schiedam al een intentieverklaring Duurzame Stedelijke Distributie. Doel daarvan was de stedelijke distributie van goederen duurzamer, veiliger en efficiënter in te richten. In de afgelopen collegeperiode heeft Schiedam een Green Deal gesloten waarin is aangekondigd dat Schiedam in 2025 een zero-emissiezone heeft voor bevoorrading. Het verdient de voorkeur hierin op te trekken met Rotterdam en ervoor te zorgen dat het gebied binnen de ring (met uitzondering van de havengebieden) in 2025 als zero-emissiezone ingericht is. Wel zo schoon en ook overzichtelijk voor de distributeurs.
Fijnmazig openbaar vervoer binnen Schiedam
Openbaar vervoer is een schone en effectieve oplossing voor het beslag dat mobiliteit op de ruimte legt. In Schiedam zelf zijn we tevreden met de metro. De tram voldoet ook, maar lijn 21 moet ook in de avonduren Woudhoek weer gaan aandoen. De buslijnen zijn behoorlijk verschraald. Door toenemende bezuinigingen is alleen gekeken naar het aantal reizigers, maar niet naar de bereikbaarheid van wijken en zaken als fijnmazigheid, frequentie en rijtijden. GroenLinks is ervan overtuigd dat niet de vraag het aanbod beïnvloedt, maar het aanbod de vraag. De ringlijn die Schiedam nu heeft, zal hiervan een geod voorbeeld blijken en wordt wat GroenLinks betreft opgenomen in de reguliere dienstregeling én financiering.
Schiedam als ov-knooppunt in de regio
De bereikbaarheid van Schiedam van buiten de stad zal sterk toenemen als het traject tussen Delft en Schiedam vier sporen krijgt en er op twee van die sporen een lightrailverbinding ontstaat tussen Dordrecht en Leiden. Uiteraard willen we deze spoorverbreding goed ingepast zien in Schiedam-Noord en het landschap van Midden-Delfland. Deze ontwikkeling maakt het ook mogelijk om station Kethel te realiseren. Daarmee komt het doortrekken van tram 21 ook weer op tafel. GroenLinks pleit voor de aftakking van de RandstadRail van Berkel via de luchthaven en station Kethel naar Schiedam Centrum. Op deze manier wordt het gebied ten westen van Rotterdam beter verbonden met Zoetermeer en Den Haag. Schiedam Noord wordt hierdoor beter bereikbaar. Ten slotte wil GroenLinks een aansluiting op het nachtnet van de NS, om Schiedam ook later op de avond bereikbaar te houden.
Rotterdam The Hague Airport sluiten
Rotterdam The Hague Airport is in twee opzichten een grote belemmering voor Schiedam. Ten eerste mogen er vanwege het geluid van het vliegverkeer geen woningen gebouwd worden rond de ’s-Gravenlandseweg, terwijl de realisatie van die woningen de weg vrijmaakt voor station Kethel. Ten tweede zijn er restricties aan bouwhoogte op Schieveste en voor de geplande windmolen bij Vijfsluizen. Maar misschien nog belangrijker: de geluidsoverlast en de uitstoot van (ultra)fijnstof vormt een rechtstreekse bedreiging voor de gezondheid van Schiedammers.
De economische argumenten voor de luchthaven zijn mager. Als directe werkgever heeft RTHA slechts ruim 100 mensen in dienst en veel rondom de luchthaven gevestigde bedrijven zijn niet afhankelijk van het vliegveld. En voor de zakenreizigers? Vanaf Rotterdam CS ben je dankzij de HSL sneller op Schiphol dan op RTHA.
De regio kan een forse bijdrage leveren aan de oplossing van de woningnood –op het terrein zelf én binnen de geluidscontouren van RTHA, waarbij ook nog ruimte overblijft voor groen. Wat GroenLinks betreft moet de luchthaven dus zo snel mogelijk dicht.