"De DCMR schrijft wel dat het niet gaat om het vliegen, het stijgen en dalen van vliegtuigen of vliegroutes en dat de vergunning 'betrekking heeft op de activiteiten aan de grond', maar dat is naar mijn idee niet helemaal juist," zegt Haan. "In de aanvraag gaat het onder andere over een verdubbeling van het aantal passagiers en bezoekers, over het proefdraaien van motoren en extra tankwagens voor vliegtuigbrandstof. Dan maak je mij niet wijs dat er geen relatie is met het aantal vliegbewegingen en dus een relatie met de overlast voor een veel groter gebied dan alleen de heel directe omgeving."
"Als het gaat om het aantal vliegbewegingen, de vliegroutes, veiligheids- en geluidscontouren en dat soort zaken, dan klopt het inderdaad dat dat geregeld wordt in een andere vergunning. In het Luchthavenbesluit. Daar wil het vliegveld begin dit jaar een aanvraag voor indienen en daarover moeten het kabinet en de Tweede Kamer later dit jaar een besluit nemen. Het ligt volgens GroenLinks voor de hand om wat er op de grond gebeurt te zien in samenhang met wat er in de lucht gebeurt. Wat ons betreft moeten de twee aanvragen parallel lopen en tegelijk behandeld worden."
"Het luchthavenbesluit is al langere tijd in voorbereiding en eerder hebben we het er in verschillende vergaderingen van de gemeenteraad al over gehad. Schiedam heeft aan de minister laten weten dat er niet méér overlast mag komen. Wethouder Hamerslag heeft toen ook beloofd dat de raad op de hoogte gehouden zou worden. De laatste update over 'actualiteiten dossier luchthaven' ontvingen we in september, die we vervolgens op verzoek van GroenLinks in oktober in de commissievergadering besproken hebben."
"Nu blijkt dat er vertraging is in het proces van het Luchthavenbesluit. Eind januari liet het vliegveld weten dat 'de afronding van het concept MER en vervolgens de beoordeling van het nieuwe concept door het bevoegd gezag meer tijd heeft gekost dan eerder werd verwacht. Ook wordt goed gekeken welke laatste ontwikkelingen onder andere in rekenvoorschriften en rechtspraak nog kunnen en/of moeten worden meegenomen in het MER en de aanvraag. De streefdatum eind januari zullen we niet gaan halen. Een nieuwe streefdatum is op dit moment nog niet af te geven omdat we de doorlooptijd van de laatste wijzigingen nog in kaart aan het brengen zijn.' Het college heeft de raad daar niet over geïnformeerd."
"Aanleiding genoeg om het er in de gemeenteraad nog eens over te hebben en het college te vragen waarom we niet zijn geïnformeerd over deze ontwikkelingen. Ook moeten we eens goed kijken of de gemeente niet een zienswijze moet indienen. Daarin zouden we dan ook aan de DCMR en de gemeente Rotterdam kunnen vragen om de vergunningaanvraag niet los te zien van het Luchthavenbesluit," sluit Haan af.