Er worden te weinig inspraakavonden gehouden over de aanleg van de A4 Midden
Delfland of de A13/A16 in combinatie met de verbreding van de A13. Het is
gek dat er in Rijswijk, Den Haag, Leidschendam/Voorburg en Westland door
Rijkswaterstaat helemaal geen informatie-avonden gepland zijn, terwijl
inwoners van deze steden volop de gevolgen zullen ondervinden van de aanleg
van extra asfalt.
Uit berekeningen in opdracht van Rijkswaterstaat zelf is keer op keer
gebleken, dat de bestaande wegen als de A20, de Beneluxtunnel, de Van
Brienenoordbrug, de Rotterdamse Ruit en de knooppunten Ypenburg en
Kleinpolderplein volledig vast zullen komen te staan door het extra verkeer
dat wordt aangetrokken door het extra asfalt. Daar ondervindt de hele regio
problemen door, dus daarover moet ook de hele regio worden geïnformeerd.
Het is eveneens vreemd dat de avond die in Rotterdam gepland is, alleen over
de variant gaat waarbij de A13/A16 wordt aangelegd. Alsof het vastlopen van
bijvoorbeeld de Rotterdamse Ruit door de aanleg van de A4 Midden Delfland
niet relevant is voor Rotterdammers.
GroenLinks wil dat er naar alle belanghebbenden open en eerlijk
gecommuniceerd wordt over de consequenties van de aanleg van alle varianten,
ook als het over extra luchtvervuiling gaat, en vraagt minister Eurlings in
alle relevante gemeenten infomatieavonden te houden over alle varianten.
Kees Vendrik
Vragen van het lid Vendrik (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over de info avonden voor het project A4 Delft-Schiedam,
ingediend op 4 maart 2009.
1. Kent u de brochure van Rijkswaterstaat, die bij mensen in de regio
Rotterdam/Delft/Schiedam/Vlaardingen thuis is bezorgd, met een uitnodiging
voor informatieavonden over de A4 Delft-Schiedam? 1)
2. Bij welke huishoudens is deze brochure precies verspreid en in welke
oplage?
3. Waarom wordt er in Rotterdam enkel een informatieavond gehouden over het
A13/A16 alternatief, terwijl veel Rotterdammers ook de negatieve gevolgen
zullen ondervinden van de eventuele aanleg van de A4 Midden Delfland,
bijvoorbeeld doordat de A20, de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel door
de aanleg verstopt zullen raken?
4. Waarom worden er geen infomatieavonden over de aanleg van de A4 Midden
Delfland gehouden in Westland, Den Haag, Voorburg/Leidschendam en Rijswijk,
terwijl veel inwoners van deze gemeenten de gevolgen van de eventuele aanleg
van deze weg zullen ondervinden, bijvoorbeeld doordat knooppunt Ypenburg en
de Rotterdamse Ruit door de aanleg verstopt zullen raken?
5. Bent u van plan Rijkswaterstaat alsnog de opdracht te geven een
informatieavond over de gevolgen van de aanleg van de A4 Midden Delfland te
houden in Rotterdammer, Den Haag, Voorbrg/Leidschendam, Westland en
Rijswijk? Zo nee, waarom niet?
6. Welke criteria hanteert Rijkswaterstaat bij het beoordelen waar
informatieavonden of inspraakavonden gehouden worden bij de aanleg van
infrastructuur?